Visste ni detta om mina hästar?

Tessan är den mest otåliga hästen jag mött. Jag har alltid tyckt att Duchess varit dryg och inte haft något tålamod men Tessan är tio resor värre. När man borstar så står hon alltid snällt och rör sig knappt men så fort det är dags att knoppa så kan hon verkligen inte stå stilla, haha. Vi har dock lärt oss att om mamma står och håller i henne i ett grimskaft, men utan att röra henne, så står hon stilla, annars om mamma skulle klia på henne eller om vi hade haft henne fastbunden så står hon bara och skakar på huvudet och bufflar på en.

Tessan förlorade sitt vänstra öga för tio år sedan. Hon fick en pinne i ögat när hon var tre år gammal och det gick inte att rädda, nu märks det knappt att hon bara har ett öga. Tessan är otroligt lugn och stressar nästan aldrig upp sig, så det enda man märker av med hennes handikapp är att man måste vända på henne för att hon ska kunna se saker och att det är svårt att rida på raka linjer i hoppningen.

Tessan är alltid nyfiken och vill vara med på allt. Om jag ställer mig utanför hennes box så kommer hon alltid fram och ska hälsa och både innan och efter varje ridpass så ska hon alltid passa på att gosa och pussas när jag ska fixa stigbyglarna eller sadelgjorden.

DSC_0600

Duchess har tre fula ovanor i stallet; hon biter alltid så fort man nuddar sadelgjorden, hon står och skrapar med sitt vänstra framben så fort hon får tråkigt och avskyr när man kommer nära hennes öron.

Duchess hatar att vara ensam, oavsett i hage eller i stallet, men hon tycker inte alls om att vara nära andra hästar. Den senaste tiden så har Duchess och Fleur, en av hästarna i stallet, gått tillsammans och Duchess har varit jätteirriterad på Fleur för att hon kommer för nära inpå och vill stå och nosa och klia och sådant på Duchess, Duchess vill egentligen bara ha sällskap och inte behöva vara så nära någon, haha.

Duchess går efter alla möjliga namn och har bytt namn ofta under den senaste tiden. Förut sa jag alltid Duchess eller Duchan men numera säger jag oftast Dudd, Duddan eller Duddi, Duchess får hon heta när jag pratar allvar med henne, haha.

DSC_0093

Lämna en kommentar