Let’s talk about…

Prestationsångest. Häromdagen så köpte jag Nellie Berntssons senaste bok, jag är Nellie. Har alltid tyckt att Nellie verkat så himla cool, liksom, att hon kunnat byggt upp sitt egna varumärke och blivit så framgångsrik vid en sådan ung ålder. Själv så har jag alltid haft ett ganska dåligt självförtroende och aldrig riktigt vågat lita på mig själv, så ville köpa boken främst för att få lite motivation och inspiration kring det. Var ett stycke jag fastnade särskilt för, där Nellie berättade om sin skolgång och om alla hemskheter hon varit med om där, kan säga att jag kände igen mig till en viss del, då jag heller inte haft det sådär jättelätt tidigare i skolan då jag fått utså en del elakheter. I alla fall, så avslutade hon med att skriva detta; ”låt folk prata om mig om de vill. Under tiden förändrar jag världen. Lever mitt liv, skapar en karriär och strävar mot att finna kärleken”. Det var ett stycke jag verkligen kände att jag var glad att läsa, helt ärligt. Jag har nästan alltid brytt mig om vad andra ska tycka och vad andra ska säga om det jag gör, eller om den jag är. Oavsett vad jag har gjort, så har det alltid varit med ”alla andra” i tankarna, och där någonstans så utvecklade det en stor prestationsångest.

Jag vill lyckas. Jag vill ha de bästa betygen, jag vill driva den största bloggen och jag vill bli bäst inom ridsporten, det är målen jag alltid satt upp. Men numera, så har jag tänkt mycket kring det och särskilt funderat över vem jag har velat gjort det för, mig eller alla andra? Kommer jag att bli mycket lyckligare av att ha A i alla ämnen, bara för att det ser bra ut och för att alla andra kommer att tycka någonting bra om det? Jag önskar verkligen att jag hade det tankesättet där och då, för det har inte fått mig att må ett dugg bättre, utan det har gett mig en sådan prestationsångest att jag inte ens längre kan göra ett arbete i skolan, enbart på grund av att jag är för osäker och bara undrar vad alla andra skulle tänka om det jag skriver. Extremt töntigt känns det att behöva erkänna det, men det är så det är. Likadant är det med bloggen, herregud, alltså. Jag kan känna en sådan enorm press över den och över allt jag skriver, eftersom att jag vet nästan vilka de flesta som läser den är. Förut var det ännu värre, för då visste jag att skrev jag minsta lilla sak som kunde missförstås, då skulle det bli kaos.

Sedan så har vi ridsporten, min stora passion i livet. Jag älskar den, men samtidigt så är jag så trött på den. Jag kan inte skriva riktigt det jag hade velat, men kan berätta att jag känner även en stor press även där. Den där pressen, den kan man lugnt säga har äventyrat mitt intresse många gånger. För mycket press gör att saker och ting inte längre blir lika roliga, vilket jag känt på nästan varenda dag. Det har inte varit lika roligt att åka ut till stallet och motivationen har dalat, men så fort jag släpper minsta lilla på pressen, då kan jag uppskatta det på ett annat sätt och älska det lika mycket som jag en gång gjort. En annan sorts press, fast ändå en ganska likadan, har jag även känt med Duchess. Vi, eller mest jag, har fått mycket skit kastat på oss och många har velat se oss misslyckats, vilket såklart satt en enorm press på mig. Jag har alltid velat visat vår bästa sida och visat att vi kan, men där har viljan blivit för stor och tagit bort allt det roliga och nästan enbart förstört för oss.

Så, det jag har bestämt mig för att förbättra 2017, det är mitt självförtroende. Jag klarar inte av att känna denna press och oroa mig för vad alla andra ska tänka och säga, utan det jag måste lägga fokus på, det är vad jag gör och hur jag mår, för egentligen så finns det inget viktigare än det. Framgång och goda rykten spelar egentligen ingen roll, för gör det en inte lycklig, då är det inte värt det at all.

large

duddi sista ärevarv bla 413

Kommentera

