Tankar kring vårt framtida hästköp

Kan du skriva ett inlägg där du berättar om vad du vill ha för storhäst och vad dina mål både kortsiktiga och långsiktiga med den är?

Denna kommentar trillade in igår kväll, så jag tänkte att jag skulle svara på den i ett inlägg, ifall att någon mer utav er undrar detsamma! Vi har främst sagt att vi letar efter en unghäst, främst en 4-åring men någonstans mellan 3-5 år, och det eftersom att vår budget inte räcker till så mycket mer. Äldre hästar kostar en hel del om de är någonting att ha, beroende på vad man satsar på såklart, och då beslutade vi att vi istället letar efter unghästar. Det vi letat efter då är en trevlig häst med goda gångarter och tanken har då varit att utbilda den själv och förhoppningsvis kunna sikta mot de högre klasserna i framtiden. Det ultimata hade varit att köpa en läromästare, men i med att jag har min praktik hos Gabriella som är jätteduktig särskilt med unghästar och har tagit fram flera förmågor samt att jag har min tränare Elin så har vi alla möjligheter för att kunna få fram en bra häst. Sedan så har även mamma massor med erfarenhet av unghästar, så det är också en väldigt bra möjlighet. Det långsiktiga målet hade varit Grand Prix, men det är svårt att säga om en viss häst kommer att kunna gå det i framtiden eller om vi köpt en som kanske gjort sig bra i MSV B/MSV A och då fått sälja den och byta upp sig, i vilket fall så kommer det långsiktiga målet alltid att vara Grand Prix.

Däremot så har vi inte enbart kikat på unghästar, utan även på några äldre hästar. Man får kika efter guldkornen mitt i skogen, brukar mamma säga, och hittar vi en äldre häst med kapacitet men som kanske inte är lika utbildad, då är det också alltid intressant. I helgen så ska vi till exempel provrida en 6-åring och en 8-åring, vilket inte är det vi har sagt att vi letat efter, så man ska alltid hålla ögonen öppna. Det jag fokuserar mest på är att den ska vara kvick och energisk, trevlig i all hantering, lätt i typen och den ska passa mig ridmässigt, då jag anser att det är det viktigaste. Sedan ska den också vara frisk och, såklart, ligga inom vår budget.

Men om vi hade köpt en unghäst, då hade målet varit att matcha den till exempelvis Falsterbo, Elmia, Breeders och så vidare och därefter se hur långt vi hade kunnat tagit oss. Hade vi fått ett bud man inte kunnat tacka nej till eller kanske insett att den inte skulle kunna gå så långt jag vill, då hade det absolut varit aktuellt och sälja och byta upp sig, kanske mot en annan ung förmåga eller en äldre häst. Sedan är det svårt att sätta upp mål innan man ens hittat någon häst, hehe, så mer om det kommer jag att skriva om när min framtida stjärna väl står hemma i stallet. 😉

Och ska vi tala om utseendet, så är min drömhäst antingen fux, svart eller brun och har kloka och snälla ögon. Ögonen är faktiskt något av det jag tittar på mest, för de kan tala om ganska mycket om hästen. Men om ni tänker er Lina Dolks De Lazet eller Patrik Kittels Deja, så kan ni nog förstå lite hur jag vill att min framtida häst ska se ut! Och gärna ett sto också, hehe. Även Quite a Treasure som jag red mycket förut är en ganska bra bild på vad jag tycker om för typ av häst!

dsc_0412

IMG_4609

dsc_0441

Kommentera

