Youtube-faves

Jag är verkligen en dressyrnörd ut i fingerspetsarna, något jag märkt blivit mer och mer på sistone. Däremot så har jag tröttnat på att titta på dressyrtävlingar, eller rättare sagt själva tävlingsritten. Visst, det kan vara jätteroligt och framförallt inspirerande och lärorikt att se någon skicklig ryttare rida ett program, men på tävling så föredrar jag verkligen att titta på framridningen istället. Jag vet inte, men jag känner mig ganska säker i tävlingsbiten numera och kan se något program då och då om en vän rider eller om jag vill analysera rörelser och vägar, men jag vill mycket hellre se uppvärmningen, snappa upp olika övningar och se andras system. Det känner jag att jag lär mig mycket mer av, än att se någons tävlingsritt. Kanske därför jag hellre ser på träningar än tävlingar numera? Då är det perfekt med min praktik, där jag får följa med och se hur mycket träning som helst!

Något jag fastnat för på sistone, det är Youtube-klipp. Inte alla dessa vanliga människor som gör massa olika videos, hehe, utan häst-klipp, såklart. Älskar att se filmer från träningar och framridningar, men också videos med fix inför tävling, träning eller bara ett vanligt hemma-pass. Alla dessa detaljer, oavsett om det gäller lindning av ben eller att aktivera bakbenen, är jag verkligen nördigt intresserad av! Och det är just det jag älskar med dressyren och ridsporten överlag, att detaljerna gör en sådan stor skillnad.

Jag har inte haft många träningstimmar, eller timmar i sadeln överhuvudtaget, alls denna höst, men snacka om att jag lärt mig mycket. Mamma, som varit med under alla år med Duchess och sett mig rida flera gånger i veckan i fyra år, har också uppmärksammat det, då det märkts på min ridning. Även om jag tränat mindre än någonsin så syns det en stor skillnad på min sits, på min inverkan och på min tajming, förut kunde jag försöka gissa mig fram tills lösningen på problemet men numera så vet jag vad jag ska göra och när det ska göras, liksom. Och då har jag knappt tränat alls, och på sistone knappt ridit alls, utan har nog sett mer från marken än vad jag gjort på hästen.

Så fram tills jag har hittat en ny stjärna, så ska jag spendera massor av tid framför Youtube, haha, och nörda ner mig i alla detaljer! Så att jag inte har glömt någonting när jag väl ska upp och rida igen. 😉

Videos som dessa kan jag sitta och titta på i timmar! Dressyr.

Kommentera

