Upplägget med Duchess

Idag väntas en lugn och ganska tråkig dag, då jag inte har någon häst att varken ta hand om eller att rida. Har ju berättat för er att vi har Duchess utlånad ett par gånger i veckan, men tänkte att jag skulle berätta lite mer detaljerat om det för er, annars kan det nog vara lite svårt att koppla ihop allting. Det hela grundar sig i att jag ska gå över till storhäst, dels då jag tycker att jag är för gammal för att rida ponny men även då Duchess och jag börjar bli klara med varandra. Vi har däremot inte ekonomin, eller tiden, för att kunna ha två hästar, så därför har vi tagit beslutet att låna ut Duchess, så att vi kan lägga pengarna på en stallplats och sådant för en annan häst.

För tillfället så har vi fyra tjejer som rider henne, en tjej på tisdagar och fredagar, två syskontjejer på onsdagar och så småningom lördagar och en annan tjej på söndagar. Detta är verkligen en perfekt lösning för oss, för vi kommer att kunna köpa en storhäst och kunna ha den och samtidigt kan vi ha kvar Duchess, pussa på henne varje dag och jag har även chansen att rida henne några gånger i veckan, där jag både kan bara skritta ut, rida ut eller trimma igenom henne. Visst, hade jag kunnat hade jag gärna haft henne för mig själv, men vi har verkligen hittat så himla bra tjejer till henne och allting går så himla bra, så det spelar egentligen ingen roll. Och så småningom så kommer jag att ha en häst, så då kommer det nog inte att kännas lika tomt längre, liksom.

Det roligaste med detta är att Duchess får som en sorts pension och får bara vara den stjärnan hon alltid har varit! En av tjejerna är endast 7 år gammal och når knappt under sadeln, men Duchess tar sån bra hand om henne och häromdagen så hoppade dem lite hinder utan några problem alls och så fort dem gör rätt så blir allting rätt, så Duchess är verkligen en otrolig läromästare. 🙂 Hoppas att någon av tjejerna vill komma ut och rida lite programridningar och förhoppningsvis tävla lite på Duchess under nästa år, det vore så himla roligt! Duchess var ju min första tävlingsponny och kan bara glänsa sig igenom LC-LB-klasser, så det vore verkligen roligt för henne att få avsluta sin karriär med att glänsa i sådana klasser! Och roligt för tjejerna att starta sina karriärer med en såpass erfaren och rutinerad ponny.

DSC_1229

Kommentera

