Dan före dopparedan

WOW – med det ordet kan jag beskriva dagens ridpass. Duchess fick ett sår i mungipan för några veckor sedan och har på grund av det fått vilat från bett och därefter ridits på ett Aachen-träns med ett rakt bett, det har fungerat bra men har inte riktigt hittat den känslan jag alltid strävar efter, men det har heller inte känts sådär jättedåligt. Såret har i vilket fall läkt jättefint och man ser det nästan inte längre, så idag ändrade jag lite och red med vår vanliga kombination – remonttränset och ett vanligt, tredelat tränsbett – och gissa vad? Det kändes så bra! Alltså, har i alla år ridit Duchess med det vanliga bettet och Aachen-tränset, sedan provade jag remonttränset i våras och efter det så säger jag bara det, att Duchess älskar det tränset. Får en bra känsla på andra träns och bett, absolut, men det känns alltid bäst med remonten!

Nog om träns och bett, haha, och vidare till dagens ridpass! Har varit så himla fint väder idag, strålande sol och några plusgrader, så passade på att skritta fram henne utomhus och därefter gick vi in på banan. La mycket tid på uppvärmningen, skrittjobbade mest eftersom att om man får till det i skritten på Duchess, då kan man göra nästan vad som helst för då har man henne verkligen helt lösgjord. Så joggade lite i både trav och galopp därefter och avslutade med lite galoppjobb. Red igenom galoppen ur LA:1-programmet och det gick jättebra, någon pytteliten miss någonstans men jäklar vilken känsla jag fick! Fick verkligen ångra mig att jag skrivit att galoppen tappat lite kvalité, hehe. 😉 Blev väldigt glad över en sak också, nämligen att vi fick till samlad galopp-ökad galopp på diagonalen-samlad galopp-trav! Har alltid tyckt att den övergången varit jättesvår, då Duchess gärna bara kör i ökningen och så blir det inga bra övergångar efteråt, men idag så!

När jag kände mig nöjd, då satt en av Duchess tjejer upp och red en stund. Hjälpte henne lite att hitta den rätta känslan och det gick så himla bra! Riktigt duktiga var dem, så himla roligt att kunna hjälpa henne, då jag för bara några år sedan befann mig i exakt samma situation med samma svårigheter, liksom. Så jag vet lite hur man ska förklara, vad man ska säga och vart man ska börja, vilket är en stor fördel! Ska skriva ihop ett inlägg och förklara lite om hur vi lagt upp det med Duchess och så, då jag gissar att det kan bli ganska rörigt och svårt att förstå.

Nu väntas massor av förberedande inför morgondagen och uppesittarkväll! Vi hörs imorgon!

img_4570

En gammal bild då jag inte hann ta någon idag, ska försöka ta med kameran till stallet imorgon så att ni kan få lite färska bilder med bra kvalité. 🙂

Kommentera

