Nytt bett och träns

I vanliga fall så brukar jag rida Duchess med en remontnosgrimma och ett vanligt, tredelat tränsbett, då det är det Duchess trivs bäst med, men i med att Duchess fått ett sår i mungipan så har jag fått ändrat om lite, då det tränset jag brukar använda trycker på såret. Istället så har jag fått lånat ett rakt tränsbett och använder mig av en Aachen-nosgrimma, vilket jag tänkte skriva lite om i detta inlägg!

Jag var lite tveksam till att rida Duchess på Aachen-nosgrimman, då jag alltid upplevt att det är lättare att rida henne med remont. Vet inte varför, men där får jag en mycket bättre känslan i handen och Duchess blir inte alls lika stark, vilket underlättar massor. Duchess har även haft ett sorts ”ticks” tidigare, då hon gått och smält ihop läpparna när jag har jobbat henne, men det har försvunnit nästan helt efter att jag bytt till remont. Har även haft problem med bett till henne, då jag aldrig riktigt fått någon bra känsla med något annat än det vanliga tredelade. Rider då och då med Baucherbett och även då med Aachen-nosgrimma, eftersom att jag vill variera emellanåt, och har nog aldrig fått en lika bra känsla på det som med remonten, så jag hade inga stora förväntningar inför att prova denna kombination på Duchess, utan tänkte att så fort det läker så kan jag bara byta tillbaka.

Men, mot min stora förvåning så funkade det jättebra med denna kombination! Får nästan exakt samma känsla som på remont, att Duchess aldrig blir sådär stark och lägger sig i handen, utan är väldigt lätt i handen och har den rätt sortens kontakt, liksom. Även på denna kombination är hon fortfarande stilla med läpparna, vilket jag tolkar det som att hon verkar trivas bra på det!

Har däremot bara ridit på denna kombination i några dagar, men hoppas på att få behålla denna känsla så att jag kan variera mellan remont och tredelat och Aachen och ett rakt bett, eftersom att jag ändå vill kunna rida på lite olika kombinationer. Än så länge är jag väldigt nöjd i alla fall. 🙂

Kommentera

