Tankar om framtiden

Jag har nog aldrig någonsin haft såhär mycket motivation till ridsporten, särskilt inte under det senaste året. Förra hösten kändes allting nattsvart så fort jag tänkte på hästarna och hur framtiden skulle se ut, vissa dagar hade jag ingen ork alls till att åka ut till stallet och jag funderade väldigt mycket på att lägga av med ridsporten, då kändes det inte som att det var någonting för mig, vilket jag insett mer och mer på sistone att det är. Jag känner en sådan glädje av att vara i stallet, oavsett om det är i mitt eget stall, i någon annans eller på praktiken, och den sortens glädje har jag inte känt på något år, så oavsett om det är dåligt väder, det är alldeles för tidigt på morgonen eller om jag haft en hemsk dag så gör det mig ändå så otroligt lycklig att vara bland hästarna. Och lika glad gör det mig att få känna denna motivation och glädje, för en gång i tiden så kände jag den och var beredd på att lägga ner hela min själ i ridsporten, men så hände dessa sakerna förra hösten och all glädje, all vilja och alla drömmarna bara försvann. Att hitta tillbaka till detta, det har verkligen fått mig att hitta tillbaka till mig själv och tillbaka till den jag en gång var, den jag saknat det senaste året.

Även om detta året inte gått spikrakt framåt, så har det ändå varit ett sådant bra år. Mitt sista tävlingsår med Duchess, ett år där vi debuterade nationellt och hade otroligt roligt tillsammans, mot alla odds. Den resan och den hästen, om något, gör mig så otroligt motiverad till det kommande året. Vi hade aldrig förutsättningarna att ta oss till denna nivå, varken jag eller Duchess, men vi gjorde det tack vare en otrolig vilja från bådas sida, vilket är något jag kommer att ha i bakhuvudet i resten av mitt liv. Jag kommer nog aldrig att ha de bästa förutsättningarna att lyckas inom denna sport, men har man den där viljan, då kan man ändå lyckas, det vet jag.

Jag ser så mycket fram emot det kommande året, även om det ännu ser ganska luddigt ut på hästfronten. Vi har lite planer och det skulle vara så roligt om de skulle gå i lås, men samtidigt så har jag redan klurat ut en plan B, C och D, hehe, så på något sätt kommer allting ändå att lösa sig. Det lutar lite åt att låna hem en häst att bara ha roligt med det kommande året, dels för att få rutin på storhäst men också för att kunna lägga undan pengar inför ett kommande hästköp. Skulle dessa planer däremot inte bli av, då har jag funderat på att köpa en yngre förmåga, då antingen en storhäst eller en ponny. En storhäst att utvecklas tillsammans med och sikta högt med, eller en ponny att utbilda och därefter sälja och ha ett kapital att lägga på en storhäst. Några skulle nog inte säga att det skulle vara ett smart val, utan att jag skulle ha köpt en läromästare istället, men jag har ändå så otroligt bra förutsättningar när det kommer till yngre hästar. Jag har en otroligt engagerad och erfaren tränare, en mamma med massor av erfarenhet av unghästar och en praktikplats där jag får lära mig mycket om allting kring yngre hästar och där jag har en handledare med massor av kunskap, bättre än så kan det inte bli. Och samtidigt som jag har en storhäst att träna och tävla med så får jag ta turer på Duchess emellanåt och hon får bli behandlad som den stjärnan hon är av sina tjejer, så att allting kommer att ordna upp sig bra för oss, det är jag övertygad om.

duddi-okt-119

Kommentera

