Hatt vs hjälm

Något jag reflekterade över under helgen på Friends, det var att väldigt många av dressyrryttarna valde att rida med hatt. Jag har tidigare inte brytt mig så mycket om att personer valt att rida utan hjälm, utan tänkt att det varit deras val, men på sistone kan jag inte låta bli att bli lite provocerad av det. Jag tycker att det är ett otroligt dumt val, vilket nog kan vara det jag blir provocerad av. Absolut, det är deras eget val och de får ta konsekvenserna för det, men jag tycker att det är så himla själviskt! Skulle någon av dem åka av och slå i huvudet, då skulle det kunna leda till, i värsta fall, döden eller att dem skadar sig på något sätt så att dem aldrig kan bli sig själv igen, och då tänker jag på det, hur skulle deras nära och kära må då? Ska ett barn behöva förlora sin förälder för ett sådant val, till exempel? Blir nästan lite illa till mods av att se föräldrar rida utan hjälm, jag menar det krävs endast ett litet snedsteg, så kommer deras barn att behöva växa upp utan sin mamma eller pappa, vilket är en fruktansvärd tanke i mitt tycke.

Jag undrar också om det är värt det, att man ramlar av och skadar sig såpass att man aldrig mer kommer att kunna rida? Tänk, att rida på Grand Prix-nivå och vara en av de bästa i världen ena dagen, och dagen efter ramla av och aldrig mer kunna sätta sin fot i stigbygeln och veta att bara man haft den där hjälmen, då hade man aldrig befunnit sig i den situationen.

Om vi går tillbaka till hatten, så kan jag heller inte förstå hur man kan välja att rida i en urtråkig hatt när det finns så många snygga hjälmar att välja mellan! Nästan varenda hjälm har någon typ av ventilationssystem, går att anpassa efter en huvudform och man kan välja den mest blingade på marknaden eller en mer stilren modell, det finns en hjälm för alla, liksom. Hattarna, däremot, tycker jag inte alls är sådär jättesnygga, utan ryttarna ser mest ut att komma från typ 80-talet, liksom. Det ser så gammalt och omodernt ut! Mycket snyggare med hjälm, så det kommer jag alltid att bära både i tränings- och tävlingssammanhang, aldrig någonsin att jag skulle riskera så mycket bara för att ”det är så varmt” eller för att ”hästen är så snäll”.

dsc_0820

dsc_0916

One K – den bästa, snyggaste och skönaste hjälmen jag någonsin haft!

Kommentera

