Vardagen i stallet

Har tänkt på en sak på sistone, det där med att kunna köpa till tjänster i sin stallhyra, att någon annan gör ens stallsysslor och det enda man behöver göra är att rida. Kan tänka mig att det kan vara ganska skönt, att bara behöva lägga sitt fokus och sin tid på att rida, men när folk berättar att dem tycker att det är jätteskönt, eftersom att om dem inte ska rida så behöver dem inte ens åka ut till stallet, då kryper det nästan i mig. Det är något jag verkligen inte skulle klara av, jag avskyr att behöva stå över att åka till stallet om jag ska åka bort eller om jag är sjuk, jag får nästan lite panik av det, måste jag erkänna. Jag vet inte, men jag vill hålla koll på Duchess. Smörja in mulen om den är torr, checka av om hon har några sår, olja in hovarna, ge henne en extra lång rykt, massera henne, göra rent ögonen och så vidare, sånt jag vet att min mamma ibland kan glömma, även om hon tar jättebra hand om Duchess och borstar av henne och kollar igenom henne, så vet jag att hon kan missa såna små detaljer som jag inte kan missa. 😉 Det brukar vara det första jag gör när jag kommer tillbaka till stallet då, gör alla dem där små detaljerna jag vet att mamma kan missa, hehe.

Aja, åter till ämnet! Jag skulle heller aldrig skippa att åka ut till stallet om Duchess ska vila, utan då vill jag ändå ut och ta hand om henne och skritta ut eller promenera henne. Skulle aldrig bara låta henne stå, utan då promenerar jag henne i alla fall, för att förebygga att hon tjocknar i benen, får kolik, bara står stilla med träningsvärk, samlar på sig för mycket energi eller så. Kan nog tycka att det känns lite oseriöst ändå, att även om man gör en seriös satsning, så åker man inte ut till hästen på vilodagar och låter den gå i hagen hela dagen? För att inte tala om risken man tar, jag menar, som ryttare märker man minsta lilla förändring på hästen, om den är tjockare i något ben, om något öga är svullnare eller rinnigare än vanligt eller så kanske man kollar lite mer noga efter sår och dylikt, så att ta risken att någon går miste om något som skulle kunna bli något stort, det känns så dumt.

Ska tillägga det också att jag får hjälp med mina stallsysslor väldigt ofta, då mamma alltid erbjuder sig att fixa det så att det ska gå lite snabbare när vi är i stallet, men trots det så har jag ändå stenkoll på Duchess och lägger alltid en blick på boxen när jag är där, eftersom att det kan säga så mycket! Till exempel så vet jag exakt vart Duchess lägger sina högar och hur dem ser ut, jag vet ungefär hur mycket vatten det går åt i hinken, att om kraftfodret ligger kvar i krubban när man kommer så har Duchess inte haft ro att äta upp det, att om det är minsta lilla upprivet har hon varit upprörd över något och så vidare, en blick och jag vet exakt om det är något fel eller ej.

Sedan dem dagarna jag är i stallet ensam och gör allting själv samt rider, måste ändå säga att det tar inte sådär jättelång tid extra, faktiskt. Är man effektiv, då har man det lätt gjort på sådär 15-20 minuter, så jag vet inte, det där med att köpa sig fri från stallsysslorna, det kanske mest har med lathet att göra? Haha. Nej, jag skulle inte kunna ha något sånt i alla fall, har alldeles för stort kontrollbehov för det, hehe. Skulle aldrig vilja missa mina promenader eller skritturer med Duchess, något av det mysigaste jag vet!

dsc_0536
Mamma, jag och Duchess, bästa teamet! (Och pappa också bakom kameran, men han hänger nästan bara med på tävlingar, där gör han det han gör bäst – kör, pratar och peppar!).

Kommentera

