Galoppjobb vid slottet

Lyckades fixa så att jag skulle kunna sova lite längre imorse, så la mig ganska sent igår kväll och tänkte att det inte skulle göra något, men kunde såklart inte somna då! Så gick till skolan supertrött imorse och var så jäkla less på allting hela dagen, att vi var utomhus i kylan hela dagen hjälpte inte direkt situationen, haha. Men men, hästarna verkar däremot uppskatta kylan! Svängde förbi stallet på vägen hem från skolan och bytte hage på Duchess och hennes hagkompis och herregud, vad dem busade! Drog flera repor, sparkade bakut och sådant, kan säga att jag kände att mitt val att inte sätta på några skydd då kändes väldigt dumt, men Duchess klarade sig ganska bra ändå. 😉 Men var lite orolig ändå, hehe, kunde knappt leda henne in i hagen och har aldrig någonsin sett henne sparka bakut innan dess, så fick lite hjärtklappning både medan dem sprang och innan jag skulle hoppa upp och rida, haha!

Var hem en snabbis efter att vi bytte hage och värmde upp mig en stund, sedan rustade jag upp mig med min Uhip-jacka och kjol, tjocka strumpor och pannband och åkte ut till stallet! Är så otroligt frusen av mig, så när jag väl blivit ganska kall, då är det bara att dra på sig vinterkläderna, oavsett om det är mitt i vintern eller mitt i sommaren… I alla fall, mamma och jag lastade på Duchess och åkte ner till Strömsholm med henne, då en uteritt med ganska mycket galopp stod på schemat. Vi har superfina stigar i skogen vid stallet, men än så länge är dem inte sådär värst galopp-vänliga, så då valde vi att åka iväg istället. Bara att passa på medan man har anläggningskort!

Duchess var superfin under ridpasset, men en aning piggelin! Hon har ganska olika sätt att få ut sin överskottsenergi på, så denna gång kröp hon bakom lod, rörde sig mer uppåt än framåt och gav känslan av att man sitter på en tickande bomb, vilket är både en lite häftig känsla samtidigt som man blir lite nervös att den där bomben ska explodera. Men lyckades hålla henne under kontroll och jobbade mycket med övergångar och tempoväxlingar, vilket gick jättebra, särskilt skritt-galopp-övergångarna! Jobbade henne inte alls sådär jättelänge, utan avslutade efter en stund i med att det kändes så bra redan från början. 🙂 Så nöjd och glad över henne idag!

Kommentera

