Dessa knepiga slutor…

Slutor har alltid varit min och Duchess akilleshäl, men på sistone så har vi fått till dem mycket bättre än förut och det är jag så glad över! Vi har haft så himla svårt med att hitta ett flyt i slutorna och det har gärna blivit hackigt och ganska segt, som att Duchess kropp varit som en riktigt seg kola. Massor med styrketräning har legat bakom att slutorna sakta men säkert blivit bättre, men jag har även kommit på några övningar jag har gjort där jag kunnat hittat flytet och då vetat exakt hur en bra sluta ska kännas, vilket hjälpt jättemycket då jag kunnat hitta den rätta känslan även när jag ridit ”vanliga” slutor. 🙂 Tänkte att jag skulle dela med mig av dessa övningar, då jag vet att det brukar uppskattas!

Min favoritövning går ut på att man först börjar med att rida en skänkelvikning, efter några steg så går man över till att rida en sluta, sedan så rakriktar man hästen, ställer om och gör likadant åt andra hållet! En himla simpel övning, men tycker att den är så himla bra, måste jag säga. Duchess kommer jag åt väldigt bra med denna övning, den är väldigt bra i lösgörande syfte och dessutom så kan man göra den hur som helst, så den blir aldrig tjatig. Brukar variera mellan att göra detta på diagonalen, eller vända rätt upp och flytta undan ut mot spåret, sedan flytta inåt och så vidare eller så rider jag längs långsidan och flyttar in mot mitten, därefter flyttar ut och fortsätter så ett tag! Tycker även att man hittar ett sånt bra flyt med hjälp av denna övning, så den har hjälpt mig mest med vårt problem med slutorna!

En annan övning jag brukar göra, det är tempoväxlingar och övergångar i slutan! Även där kommer jag åt henne väldigt bra, kan hitta ett flyt och ser även till att det är jag som bestämmer. 🙂

Min sista favoritövning när det gäller detta, det är att rida på spåret, rida öppna några steg, därefter flytta in mot mitten i sluta i några steg, rida öppna några steg och så fortsätta tills man krockar med väggen, haha! Nej, men denna övning tycker jag om främst då den kräver en kvickhet av mig som ryttare och även där tycker jag att man får ett väldigt bra flyt i både öppnorna och slutorna!

DSC_0789

Hittade ingen passande bild, så det fick bli en favoritbild istället!

Kommentera

