”In order to suceed, we must first believe that we can”

Jag har aldrig haft något särskilt bra självförtroende i sadeln, det måste jag säga, och det har jag tröttnat otroligt mycket på den senaste tiden. Jag hade en väldigt tuff höst och tappade mycket av mitt hästintresse, då jag var tvungen att stressa väldigt mycket i stallet och prioriterade bort detta med att verkligen ta sig tid med sin häst, av olika orsaker. Jag har kämpat ganska mycket för att återfå den där passionen jag känt förut, jag har hittat den då och då, men så fort vi haft en dipp, då har det känts lite extra tungt, mycket tyngre än innan. Har känt mig himla kluven och ledsen över detta, då jag älskar ridsporten och hästarna mer än någonting annat och det bästa jag vet är att umgås med mina hästar, så att lite tappa motivationen till det har tärt lite på mig.

Jag har tänkt massor på min framtid inom ridsporten, på vad jag vill åstadkomma med min ridning och framförallt; på Duchess. Tidigare har jag alltid haft höga mål med ridsporten, jag har varit inställd på att jag, någon dag i mitt liv, ska rida Grand Prix och gärna tillhöra Sveriges yttersta elit, men ska jag vara ärlig så vet jag inte längre. Jag har varit så otroligt rädd denna tävlingssäsong, rädd för att jag ska sätta höga mål, hoppas för mycket och misslyckas, så att jag varken vågat eller velat satsa mot det jag egentligen har velat. Hade jag fått bestämma, då hade jag aldrig låtit min rädsla stå i vägen och vågat satsa mot mina mål, och vet ni vad? Då tror jag att jag hade nått dem, för då hade jag varit så målinriktad att jag aldrig låtit något stå i min väg, utan jobbat hårt för att nå mina mål och, faktiskt, så tror jag att jag hade uppnått dem. För sån är jag, jag är väldigt målmedveten och framförallt envis, så om jag går in för något och verkligen vill det, då lyckas jag med det. Men min bristande motivation och min förbannade rädsla, det har stoppat mig så mycket hittills detta år.

Jag satt hela kvällen igår och tänkte, skrev och drömde om höstens tävlingar. Jag skrev ner mina mål, dem målen jag velat sikta mot hela våren, skrev ner en noggrann planering och bara bestämde mig, bestämde mig att denna gång ska det gå. Denna gång ska jag lyckas. För jag tror att det är så, att om man bara bestämt sig, då har man kommit en bra bit på vägen. Det kommer att kräva massor av mig, inte så mycket av Duchess då jag vet att vi kan leka runt med alla dessa rörelser på träning, då jag behöver stärka mig otroligt mycket mentalt och fysiskt, men den mentala biten ska jag fokusera mest på. Jag måste, måste, måste förbättra mitt självförtroende och inse att jag kan, jag kan allt detta jag en gång tyckte var så svårt, för vi gör det klockrent på träning. Visserligen kan vi aldrig mäta alla dessa fantastiska SM-ponnyer, men alltså, även om vi inte gör dessa rörelser outstanding, så gör vi dem ändå korrekt, så vi kan det, jag måste bara inse det. Och, nästan viktigast av allt, så måste jag sluta bry mig om vad alla andra tycker! Jag gjorde det aldrig förut, men så gick vi upp i klasserna och då var det många som hade åsikter om det och sen dess har jag haft denna äckliga prestationsångest i mitt huvud under varje tävling, för jag vill ju visa att vi kan, men då vill jag för mycket och allting låser sig.

Med andra ord så kommer det att bli en tuff höst, men på ett annat sätt än den förra, men jag har bestämt mig, jag ska klara detta, jag ska kämpa för detta och jag ska nå mina mål. Inget mer med det. Duchess är gammal och detta skulle kunna vara vår sista tävlingssäsong, så om det blir det, då ska jag inte ha låtit mig själv hindra den från att vara rolig och givande, utan då ska vi ha haft roligt, då ska vi ha fått till det inne på banan och fått visa alla att vi kan. Hårdträning är det som gäller från och med nu, utan några ursäkter, för vi ska klara detta!

duddi

Avslutar med en pepp-bild till mig själv. Måste inse att vi inte alls är på samma ställe som innan, utan att vi har utvecklats och kan främst skolorna och enkla bytena utan problem numera!

Kommentera

