Konditionsträning för Duchess

​Dagens ridpass med Duchess tog verkligen all kraft jag hade, herregud. Planen var som sagt att rida ner till slottet och konditionsträna, men det var lättare sagt än gjort kan jag säga. På vägen dit har någon lagt ut en stor hög hö och en höbal en bit ifrån och högen med hö var Duchess livrädd för, så då fick jag sitta av, leda henne förbi och därefter hoppa upp. Resten av vägen ner fick jag sitta av emellanåt och gå med henne, då hon var rädd och spänd och bara kastade sig eller började backa… Suck! Väl nere vid slottet var det massor av husbilar och folk som fixade på gräsbanan och bilar i vägen, så jag kom inte ens in på själva området, hur typiskt? Så det var bara att vända på klacken och, som tur var, så kunde jag istället rida på fältet en bit därifrån. Sån tur att det inte regnade, för då hade jag inte haft någonstans att rida, så väldigt glad att det gick att rida på fältet!

Själva passet var ganska dåligt det också, måste jag säga. Duchess låg väldigt mycket på och passade på att lägga tungan över bettet, så då fick jag hoppa av, tränsa om och hoppa upp igen… Fick i alla fall ut det jag ville av passet, för själva konditionsträningen gick väldigt bra! Galopperade några sträckor på fältet och Duchess var superpigg, men hon fick verkligen ta i och var helt svettig efteråt, superbra träning för henne! Väl hemma i stallet blev det lite avspolning och massage med anrika för henne. 😄 Imorgon ska Duchess skrittas, därefter väntar två dagars dressyrpass för hennes del. Massor av lydnad på lördagen och förhoppningsvis kan vi rida igenom LA:P2, programmet vi ska tävla nästa helg, på söndag!

Nu ska jag bara ta det lugnt i några timmar, sen ska hästarna hos Duchess tas in och Antique ska tränas för Elin!

Kommentera

