Första ridpasset med Antique

Snacka om att detta med storhäst är svårt! Hade aldrig några större problem med att rida Tessan under tiden jag hade henne, det enda jag tyckte var svårt var att hänga med i hennes stora språng, haha, men med Antique är det något helt annat. Hon må vara ganska liten, men rör sig så himla stort, så efter bara några travsteg så känner jag hur det brinner i låren, haha! Dessutom så är Duchess och Antique varandras motsatser och båda kräver helt olika saker av sin ryttare, så för tillfället håller jag på att lär mig ett helt annat ridsätt än vad jag är van vid samtidigt som jag försöker hänga med i rörelserna, vilket är lite svårt. 😉 Duchess blir gärna framtung och har inte sådär jättestort steg, så henne får jag sitta väldigt lätt på och där behöver jag ha skänklarna ganska långt bak, men Antique är väldigt lätt i handen och rör sig stort, så på henne måste jag komma ner i sadeln på, luta mig lite bakåt och få fram skänklarna. Har dessutom världens sämsta kroppskontroll, så trots att jag försöker och tycker att jag har ”rätt” sits, så står mamma ändå och säger att jag har skänklarna för långt bak, hamnar för lätt i sadeln och så, hehe. Jaja, det ska gå!

Trots mina svårigheter så fick vi ändå till ett hyfsat ridpass, måste nog säga att det var vårt bästa hittills i alla fall! Vi stöter på problem emellanåt och missförstår varandra, men samtidigt så får vi till det väldigt bra vissa stunder och då får jag en magisk känsla, så bara vi får lite tid till med varandra så kommer det nog att bli väldigt bra! Jag trivs i alla fall väldigt bra med denna häst och kan inte riktigt förstå att jag fått chansen att låna en sån fin häst, så trots att det känns lite kämpigt så njuter jag verkligen av detta!

Duchess fick arbeta i förmiddags på tömmen, mamma skrittjobbade henne och det hade gått fint. 😄 Blir lite jobb på tömmen för henne under kommande dagarna, sen är det dags för mig att hoppa upp igen! Saknar att rida Duchess så himla mycket, man får sådan energi av henne! Och så kan det vara skönt för mig att känna att det känns lite lätt också, haha. 

2 thoughts on “Första ridpasset med Antique

  1. Kan du inte skriva ett inlägg där du berättar lite om Antique. Vilken nivå hon är på utbildningamässigt, vad hon har gjort osv❤️

Kommentera

