Stressad Duchess

Vilken dag det har varit, herregud. Var ute i stallet i förmiddags och skrittade ut en lång stund på Duchess. Jobbade henne på grusvägarna och då fick jag en väldigt fin känsla, särskilt innan jag valde att ge henne långa tyglar och skritta hemåt, då var jag väldigt nöjd! Tyvärr så avslutades dock vår mystur med att jag fick hoppa av och leda hem henne, då en människa skrämde upp henne. Duchess är bakskygg vissa dagar och vissa dagar bryr hon sig knappt, men dyker man upp bakom henne och lyckas skrämma henne, då får ryttaren det jobbigt några dagar framöver, suck! Efter att människan försvunnit stack hon några fler gånger och kollade bakåt en hel del, så det var bara att leda hem henne. Hoppas vi slipper något sådant framöver!

Så Duchess var ganska stressad efter den lilla incidenten och jag var ganska upprörd, faktiskt. Fick be mamma att svänga förbi stallet och hjälpa mig, vet att det en upprörd Sara Stina och en stressad Duchess inte är en bra kombination, då är det tur att vi bor nära stallet! Dessvärre kunde vi inte släppa ut Duchess efter passet, då hon bara sprang och var stressad i hagen, så hon fick stå inne resten av dagen. Ska ut och promenera henne nu ikväll, sen får jag rida på kvällarna framöver, då vi annars måste byta hagar på hästarna och det stör Duchess lite grann. Puh, det är en balansgång med denna häst, men vi är ganska lika, så kan ändå förstå mig lite på det, även om Duchess inte fungerar som en människa såklart. 😉

Lite ledsen blir jag ändå under dagar som dessa med Duchess, för jag avskyr att se henne stressad och blockerad, men det har blivit bättre, i alla fall. Kommer ihåg förra sommaren, vissa dagar vågade jag knappt ta av henne benskydden vissa dagar för att hon kunde vara så stressad, så det har ju blivit mycket bättre, för idag var hon ändå lugn i stallet, annars kunde hon vara stressad från innan ridpasset tills jag släppte ut henne. Får skylla på arab-blodet i henne, hehe.

Kör på fullt flugskydd på Duchess numera också, då hon blir galen av flugorna, hehe. Förra veckan galopperade vi genom skogen vi måste rida igenom för att komma in till stallet, bara för att Duchess blir så jäkla irriterad av flugorna, så tog fram vårt ridflugtäcke och idag kunde vi skritta ganska kontrollerat genom skogen med bara några travsteg. 😄 Så skönt att det hjälper lite i alla fall! Sen såklart huva på och flugspray på medan vi rider och flugtäcke och flughuva på i hagen!

Kommentera

