56,707%

​Det blev en lite stressig och väldigt varm tävlingsdag i Eskilstuna, men också väldigt lyckad! Vi fick lite problem med bilen på vägen dit, då någon kabel gick sönder, och kom då lite senare än vad vi hade tänkt. Det är tur att jag alltid räknar extra på restiden, räknar med att vi ska ha en viss tid från det att vi kommer till tävlingen tills vi ska ta fram Duchess och så, så försvann ingen tid av framridningen och vi slapp en massa stress! Vill passa på att ge mig en liten klapp på axeln också, då jag hade kunnat bli jättestressad av detta, men insåg att det inte var något jag kunde påverka och bara fann mig i det, liksom. Kommer ihåg en tävling då vi var tvungna att stanna och kom någon minut försenad, den ritten slutade med att jag utgick bara för att jag varit så stressad. 

I vilket fall, min tränare Elin kom till framridningen och gav oss massor med hjälp, himla skönt då jag kunde gå in i min lilla bubbla och fokusera på att rida, annars hade jag nog haft lite svårt med fokuset på grund av vädret. Hade en jättefin känsla inne på framridningen och även Elin var väldigt nöjd, och då vet man att man gjort ett bra jobb. 😉 Lyckades ta med mig känslan in på banan, trots att det blev en hel del missar här och var så red jag ändå och hade med mig Duchess. Vi gjorde en ganska stark inledning, sedan blev Duchess något ostadig i formen i ena volten då det kom en fluga i närheten (nej, jag skojar inte, så fort det kommer en fluga i närheten får Duchess panik och skakar på huvudet), vi tappade bjudningen i slutorna, en ganska dålig ryggning, galoppinslag i travökningen, en felfattning i ena enkla bytet och så höll jag på att glömma vägen, så blev en något vinglig linje när vi skulle vända rätt upp. Så, en hel del kostsamma missar, men så får det vara i början, ingen av oss har ju rutin i dessa klasser så det ska vi samla på oss!

Däremot fick vi till en hel del bra saker inne på banan också, bland annat skrittpiruetten där vi brukar få 3-4 men fick 6 och 6,5 (!!), ena öppnan, galoppserpentinen och galoppen överlag, förutom missen i momentet på medellinjen. Avslutade ganska fint också, med en hyfsad mellantrav och från 6-7,5 på halten. 😄 Himla nöjd med ritten, snacka om att vi fick revansch från Gripen! Fick många fina kommentarer om Duchess också, och är riktigt nöjd med att min 25-åring går in och springer runt en FEI Mästerskap utan att dö, hehe, i 25 graders värme! Himla pigg var hon också, så det är jag väldigt nöjd över.

Vi skrapade ihop 56,707% och domarna låg väldigt ojämnt, lägsta hade mig på 53% och högsta på 59%, liksom. Himla tråkigt, men så är det i en bedömningssport. Andra domaren hade mig på 57%, så kan nog tycka att C-domaren höll ner mig lite grann. Fick också ett ganska tråkigt protokoll med oss, med mest negativ kritik än positiv, men men, som Elin sa, vi läser bara dem andra protokollen, haha! Men har ridit för två av domarna förut och Duchess har väl inte varit deras favorit, så kan inte göra så mycket åt det. Nöjd med dagen i vilket fall!

​Sån härlig kommentar från H-domaren! Himla kul att vi fått beröm för Duchess galopp, då det alltid varit den gångarten alla sågat hos henne. All träning i skogen och vid slottet börjar ge resultat. 😉

Kommentera

