05.07

​Puh, har varit en fullspäckad dag! Upp tidigt och ut till stallet, då hästarna skulle fodras och släppas ut. Därefter hjälptes mamma och jag åt med att göra klart allting i stallet innan vi begav oss hemåt. Väl hemma pluggade jag en stund, åt frukost och efter någon timme begav vi oss mot Eskilstuna för att se på lite storhästar! Såg många fina ekipage och träffade en hel del vänner och bekanta, så vi hade en väldigt bra dag där. 😄 Skönt också att ha checkat av tävlingsplatsen dagen innan, så man vet lite vad som väntar! Eskilstuna är en himla fin tävlingsplats och tror att tävlingsbanan passar Duchess ganska bra, då den ligger ganska öppet, däremot så tror jag att framridningen blir vårt problem under morgondagen, men det beror mest på Duchess humör. Det går två klasser samtidigt, då det är dubbla banor, och då blir det mycket hästar och det kan vara ett problem om Duchess har en dålig dag, då flyger hon bara någon häst i närheten slänger med svansen och kan bli ganska mötes- och bakskygg. Tur att vi har Elin med oss då i alla fall, så kan jag koncentrera mig lite mer och kanske få Duchess ännu mer med mig!

Efter att vi varit i Eskilstuna i några timmar så var det dags att rida Duchess. Vi skrittade ner till ridhuset och red ett kort men intensivt pass, så jäkla nöjd med det passet! Värmde upp henne länge och bara lösgjorde henne samt såg till att hon lyssnade lika bra framåt som bakåt, sedan övergick jag till att jobba galoppen och då med tempoväxlingar, förvända linjer, enkla byten och lite skolor. Avslutade sedan med att ta upp henne en kort stund i formen och kände på några skolor i traven, sedan travade jag av henne och skrittade av henne med massor av klappar. Fick till en himla fin känsla under dagens ridpass, hoppas verkligen att jag kan ta med mig den in på banan imorgon och verkligen få visa vad vi går för, för kan jag visa henne såsom idag, då kan det nog ändå gå ganska bra! 

Avslutade dagen med att rida Kakan, även hon bjöd på ett jättebra pass. Har ändrat uppvärmningsupplägget för hennes del och lägger in galopparbetet lite tidigare, då hon annars blir himla taggad, och måste säga att det funkar himla bra med henne! Så, värmde upp henne på samma sätt som Duchess och lät henne därefter rulla några varv i galopp i båda varven. Jobbade därefter lite i galoppen med att få ihop henne lite mer samt med fattningar, sedan avslutade jag med att rida mycket tempoväxlingar i traven och satte mer tryck i henne, fick en himla häftig känsla då! Joggade därefter av henne låg och rund och även hon fick massor med klappar efter ridpasset, så nöjd med båda tjejerna efter idag. 😃 En filmsnutt på Kakan finns på min Instagram – ssfredlunddressage!

Kommentera

