Väder- och miljöträning

Vilket skitväder det bjudits på dem senaste dagarna! Igår var det fint väder hela dagen, fram tills mamma och jag åkte ut till stallet. Det spöregnade medan vi tog in hästarna, sedan slutade det och var uppehåll medan jag promenerade Duchess, eller i alla fall fram tills vi hade tio minuter kvar, då kom det spöregn tillsammans med strålande sol. Aja, man får se det från den ljusa sidan, regn kommer aldrig vara något problem på tävlingar och det snöar ju inte i alla fall. 😉 Men så är det, rider man i regnet på hemmaplan och låter hästen gå i vattenpölar, spöregn och så, då kommer det aldrig att bli något problem att tävla i dåligt väder. Däremot om man springer in i ridhuset så fort det duggar, då kan man räkna med att man aldrig kan prestera i dåligt väder, och hur kul vore det då om det regnade under en SM-final?

För övrigt så var jag på Rocklunda igår hela skoldagen, då alla hästeleverna skulle dit och ha lektion. Fick gå hem efter lunch och då tog jag det lugnt i några timmar innan vi åkte ut till stallet. Mådde inte sådär jättebra igår, så avbokade några planer och vilade upp mig istället, ett väldigt smart val då jag mådde jättebra idag! Hade ingen praktik idag heller, då vi skulle in till skolan och skriva nationella prov. Detta prov var som gjort för mig, skulle skriva som ett inlägg om musik, vad den kan betyda och negativa och positiva konsekvenser av att lyssna på musik, så hade massor att skriva om och kände mig väldigt nöjd med att lämna in den.

Tog därefter tåget hem och lyssnade på min pepp-lista, så kände mig ändå ganska taggad att åka ut och rida trots spöregn och kyla. Har ridit Kakan och är hemma och värmer mig och torkar lite, hehe, snacka om att jag blev blöt efter ridpasset! Men Kakan bjöd på ett väldigt bra ridpass, så regnet spelade inte så stor roll. 😄 Hennes ägare var med under ridpasset och kollade och fick mycket beröm att hon blivit fin och musklat sig fint, väldigt roligt! Att få vara med och bygga upp hästar är något av det roligaste jag vet, och jag märker en enorm skillnad på Kakan, så att få beröm för det är superkul!

Har gjort ett stopp hemma, men ska nog snart byta om till stallkläder och bege mig ut mot Duchess. Har en plan att åka iväg till Kungs och rida samt miljöträna en sväng, men vi får se. Ska i vilket fall rida ett lösgörande pass, med en lång uppvärmning för att sedan träna programdelar. Tänker att jag ska rida henne ganska låg och rund genom hela ridpasset, behöver träna på att förbereda alla rörelser och inte kasta oss in i dem, så att rida lite lägre och med mindre tryck kan vara ganska bra då! Vill också miljöträna henne, som sagt, så har tänkt att mamma får gå och stampa på läktaren, röra sig i ridhuset och så. Behöver lära mig att hantera den spända sidan av Duchess och hur jag ska återfå fokus från henne när det händer saker runt om oss, så det vore också väldigt bra träning. Skriver mer ikväll!

​Fina Kakan för sådär en månad sedan, ska försöka få nya bilder så att ni får se henne lite mer och så att jag kan jämföra lite grann!

Kommentera

