Måndagsträning för Marianne

Att jag bara har skrivit om hur fin Duchess har varit på sistone har ni nog tröttnat på, haha, så tänkte variera lite och skriva att jag inte hade sådan jättebra känsla under dagens träning. 😉 Skämt åsido, men jag lyckades inte få den känslan jag ville ha under dagens träning, men avslutade med en väldigt fin känsla och snuddade på den känslan jag ville ha emellanåt. Tyckte att Duchess stod emot lite grann medan jag värmde upp, men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var. Kan ha varit underlaget, faktiskt. Duchess är petnoga med underlag och står gärna emot om hon tycker att det blir för hårt, eller för mjuk. Aja, vi fick till det ändå mot slutet, så ingenting att grotta ner sig i. Kan inte begära att Duchess, 25 bast, ska leverera perfekta ridpass varje dag, får nöja mig med att vi ändå får massor av beröm och positiv feedback trots att känslan inte alltid ligger på topp.

Fick jobba mycket lösgörande under början av träningen, vilket var väldigt bra för oss, och sedan jobbade vi med skolor, enkla byten och bakdelsvändningar. Vi har kämpat massor med dessa rörelser, och haft jättesvårt med dem, men efter dagens träning så kan jag nog nästan säga att dem inte känns som någon stor svårighet längre, i alla fall gällande skolorna och enkla bytena. I enkla bytena har vi lite mer att träna på, då att jag måste få skritten emellan mer avspänd, men skolorna var superbra! Marianne sa det efter att jag ridit skolorna, att jag äntligen blivit säker med dem, så det var jättekul att höra. 😄 Nu ska vi bara hitta den känslan i skolorna inne på banan, så ska vi nog lyckas 6-7 på dem istället för att jag tappar ridningen och vi får 5-6, det är ju koefficient på antingen öppnorna eller slutorna (beroende på program), så att sätta dem inne på banan är väldigt viktigt för poängen.

Kort och gott, startade med en sådär känsla men avslutade med en mycket bättre, så känner mig ändå ganska nöjd med dagens träning. Fick massor av beröm också, både från Marianne och från andra som var där, så det känns jättekul! Det har tagit sin tid att få upp henne i tävlingsform för dem högre klasserna, men snacka om att dagens träning var ett kvitto på att vi tagit oss en lång bit på vägen. Fina Duchess, ska bli så roligt att få rida in på banan med henne på söndag, förhoppningsvis kan jag hålla huvudet kallt och få till en likadan känsla, kanske ännu bättre, som idag!

Kommentera

