Vårkänslor

Vilken mysig söndag det har varit! Vårkänslor på högsta nivå tack vare det fina vädret, strålande sol och varmt, och så har jag även ridit ett superbra pass på Kakan, myst med Duchess och varit på hingstvisning med mamma. Ett bra avslut på veckan med andra ord. 😄 Mår jättebra för tillfället, faktiskt, så passar på att njuta av det medan jag kan. Jag har två superfina hästar att rida om dagarna, och dem levererar jättebra ridpass dag efter dag, jag har så fina vänner, en underbar familj, massor med tävlingar att se fram emot och våren är på gång. Vad har jag att klaga på, liksom? Börjar komma ikapp i skolan också, då jag legat lite efter med några uppgifter och så, så det känns jätteskönt. Planerar framtiden lite grann också och kan säga att blir det såsom jag hoppas, då har jag ett roligt år framför mig! Men mer om det någon annan gång.

Vidare till dagens ridpass, så att jag kan få tjata om vilken fin ponny jag får rida. 😉 Haha, men det är verkligen så, att när hästarna går bra, då kan man skriva milslånga inlägg varje dag om hur fina dem är, och så känner jag med båda hästarna just nu. I alla fall, red Kakan på banan och det blev ett lite hårdare ridpass än vad vi gjort hittills. Trappar upp träningen successivt varje ridpass, så första veckan red jag ganska korta ridpass i skritt och trav och bara lösgjorde, andra veckan la jag in mer galopp och lite mer avancerade saker såsom skänkelvikningar och under tredje veckan har jag täkt lägga in mer galopp och fokusera mycket på delar ur olika program. Sätter mig dock inte ner och sätter tryck i henne och tar upp henne i formen än, då jag vill stärka henne i den låga formen innan dess.

Under dagens ridpass blev det fokus på övergångar och halvhalter, varvat med att vi tränade vidare på inridningar, halter och skänkelvikningar samt la in en massa skrittpauser. Kakan var klockren i både skritten och i traven från början, och desto mer jag galopperade desto mer föll sakerna på plats även där. Jobbade främst med övergångarna i galoppen, så galopperade några steg, saktade av till trav, galopperade några steg, saktade av till trav och så vidare, allt för att stärka henne. Har haft svårt för både fattningar och övergångar, då det saknats ork till det, men under dagens ridpass gick det himla bra. Blev fel efter någon fattning en gång, men då är det bara att göra om och så blir det rätt. I traven la jag in mycket övergångar också, och dem börjar bli väldigt fina! Jobbade utöver det med inridningar också och även dem blir bättre och bättre, vi hade problem i halterna, då Kakan vill så mycket och blir lite fundersam om jag vill att hon går framåt, åt sidan eller bakåt, haha, men dem blir också bättre. Gäller bara att man påminner henne någon gång om att ”såhär gör man”, sedan blir det bra, liksom. Supernöjd med henne i vilket fall, världens roligaste att rida! Duchess fick en promenad i kvällssolen och njöt för fullt, därefter myste vi och så pysslade jag om henne i boxen. Imorgon står träning på schemat!

Gullis-Duddis. ❤

​Glada i dagens fina väder!

Kommentera

