Friyay

​Så himla skönt med helg! Var in till skolan på förmiddagen och hade några lektioner, därefter åt jag lunch och umgicks med några vänner innan jag tog tåget hem och begav mig mot stallet. Kakan fick stå för dagens första ridpass, vilket blev ett otroligt bra ridpass! Avancerade träningen mer än tidigare, det genom att ställa mer krav, rida lite svårare rörelser och även försöka få ihop henne mer i galoppen. Traven är verkligen hennes bästa gångart för tillfället, där stämmer allt. Jobbade med skänkelvikningar samt lite programdelar, då främst inridningar. Vi gör dem bra i skritten, men jag behöver få till tekniken bättre i traven, så kommer dem också bli väldigt bra. Får till det fram tills halten, men efter det måste jag komma ihåg att vara snabb och våga inverka, är lite för långsam med hjälperna än så läge. I galoppen gick det himla bra, fattade både vänster och höger galopp väldigt fint och kunde galoppera ett tag utan att huvudet åkte upp eller att vi tappade takten eller farten, stor guldstjärna för det! Tycker verkligen om Kakan, roligare ponny att jobba med får man leta efter, snacka om en mindre Duchess!

Duchess och jag red iväg till ridhuset mot kvällen, himla mysigt att skritta ner dit i kvällssolen. Duchess var ganska spänd och på tårna i början av ridpasset, särskilt då det var ett annat ekipage där och när Duchess redan är på ett sådant humör så kan hon bli lite mötesskygg och bakskygg. Fick henne avslappnad efter en stund i vilket fall, och då satt jag verkligen med ett leende på läpparna. Så otroligt roligt att få rida min fina ponny! Gjorde ingenting avancerat med henne, utan joggade bara i alla gångarterna och såg till att hon var lösgjord och jobbade genom hela kroppen. Provade även en ny nosgrimma under dagens ridpass, en remont-nosgrimma, men kan inte riktigt avgöra vad jag tyckte om det, inte än i alla fall. Duchess går ju och slår ihop med läpparna, och har nästan alltid gjort, så hade hoppats på att byte av nosgrimma skulle förhindra det, men icke. Däremot tyckte jag att Duchess kändes lättare i handen och himla nöjd med den, men vi får se hur jag gör. Ska fråga om jag får låna den under något mer ridpass, blir nog bra!

Över till något mer tråkigt, förresten, fick ikväll reda på att en ridskola väldigt nära oss, Hallsta Ridklubb, har drabbats av kvarka. 😔 Så obehagligt, det där med kvarka. Så ville bara flika in det, att det är så otroligt viktigt att man byter kläder, skor och tvättar händer om man rör sig mellan olika stall! Befinner mig i tre olika stall i veckorna, och det är extremt jobbigt att behöva byta om, ha trippla uppsättningar kläder och tvätta händerna hela tiden, men det är SÅ värt det. Kvarka kan innebära så mycket tråkigheter, både för oss privatryttare och ridskolor, så kan man göra minsta lilla för att minska risken att det sprids, då tycker jag att man ska göra det, verkligen. 

One thought on “Friyay

  1. Just nu har jag en tävling på bloggen där man ska komma på ett nytt passande bloggnamn. Det vinnande förslaget belönas med en överraskning på posten! 😃http://flingans.nu/bloggtavling-24646952

Kommentera

