Världens bästa hästar

Båda hästarna var SÅ fina under dagens ridpass! Duchess var först ut och vi skrittade ner till slottet, och där nere väntade mamma med filmkameran. Sådan lyx att ha en mamma som både kan hjälpa en med tränandet och filma! Duchess var superpigg och jag måste erkänna att jag hade lite svårt att hantera all den energin som fanns, haha. Duchess var otroligt spänd och samtidigt pigg under uppvärmningen, så det var inte det lättaste att tygla henne och nå en avslappnad känsla, men det gick till slut! Kände mig då nöjd med uppvärmningen och tog upp Duchess i formen, satte mer tryck i henne och gjorde några skolor samt kände på galoppen, därefter var det dags att träna program. Om några helger väntas tävling för vår del, så red igenom FEI Lagtävlansprogrammet då vi behöver träna mer på det. Mycket positivt, men också mycket att förbättra. Kan dock säga såhär, att efter dagens ridpass känns det som om vi har en chans. Vi tar nog aldrig några vinster, SM-kval eller något sådant, men med denna känsla så skulle vi lätt kunna visa upp fina, stadiga ritter i dessa klasser.

I alla fall, skolorna och galopprogrammet var otroligt bra, bortsett från några små, små missar i galoppen. Ett avbrott i ena förvända linjen, jag inverkar konstigt i den linjen så det får jag ta på mig, och så tog jag lite för hårt i henne i det sista enkla bytet, så det blev en halt innan skritten. Sedan fick vi galoppinslag i vissa delar av traven och missade ena skrittpiruetten då Duchess laddade inför piruetterna och gick med tagen bakdel hela vägen, haha. Den andra skrittpiruetten var däremot väldigt fin! Börjar få koll på dem numera. 😄 Red därefter några linjer ur programmet som jag ville göra om, sedan joggade jag av henne och skrittade hemåt igen!

På eftermiddagen var det Kakans tur, och även hon bjöd på ett jättebra ridpass, måste nog varit det bästa med henne hittills. Börjar hitta fler knappar och har fått mer koll på henne, det märks särskilt i traven, då jag fått koll på bogen hon velat skicka ut, börjat få henne mer mellan hjälperna och kan sätta tryck i henne utan att hon bara travar iväg i ökad trav, haha, det är verkligen Kakans paradnummer! Jobbade mer med galoppen än vad jag gjort tidigare idag också, och det gick väldigt bra. Står mest bara upp i lätt sits och låter henne rulla i en låg och rund form, har velat gå lite försiktigt fram med henne, men som det känns i nuläget så kan jag nog börja sätta mer tryck och kräva mer även där framöver! Vi hade lite svårt att fatta höger galoppen, men utöver det så är galoppen superfin och likaså fattningarna.

Känns superskönt att fått till två superbra ridpass innan jag åker bort, men snacka om att det gjorde ont att pussa dem hejdå, släppa ut dem i hagen och gå därifrån och veta att jag inte kommer att få se dem på två dagar. Föll faktiskt några tårar medan jag stod och myste med Duchess innan ridpasset, det känns verkligen hemskt att lämna henne hemma. Är himla töntig och nojig när det gäller hästarna, måste till exempel alltid säga till Duchess att jag älskar henne innan jag åker därifrån annars får jag sådana tvångstankar, så att åka ifrån henne känns jättejobbigt. Och lilla Kakan, som kom springandes till mig och mamma i hagen i eftermiddags och älskar att stå och mysa, henne kommer jag sakna ihjäl mig efter.

Kommentera

