Överallt och ingenstans

Tröttare än tröttast, det har varit en lång dag! Alarmet ringde vid 6-tiden imorse och då väntades fodring samt utsläpp för min och mammas del, himla mysigt. 😄 Därefter begav vi oss hem, åt frukost och bytte om, och sedan cyklade vi tillbaka i stallet. Fixade i ordning Duchess och så red vi iväg till ridhuset och tränade lite med mammas hjälp. Det är så roligt numera, för förut kunde jag inte rida för mamma utan att vi blev jättearga på varandra, men på sistone har det funkat jättebra att träna för mamma och det är verkligen guldvärt! Mamma hänger nästan alltid med på varenda träning, så hon vet exakt hur jag ska rida varje rörelse och hur det ska se ut när det blir rätt, så tacksam för det!

La lång tid på framridningen under ridpasset och bara joggade henne i ett friskt tempo och lösgjorde henne på stora böjda spår i alla gångarter, sådant jobb blir D superfin av. Satte därefter mer tryck i henne och tog upp henne en kort stund i formen och jobbade med skolorna i traven och enkla byten och samling i galoppen, vissa delar var lite knackiga först, men desto mer jag red och tack vare mammas hjälp så fick vi till det jättebra på slutet! Provade dessutom på att göra enkla byten med enhandsfattning, haha, snacka om att det var svårt! Fick till övergångarna till skritt, men att komma från vänster och byta till höger och vise versa var lite överkurs än så länge, haha. Fast det kommer att sitta superbra om ett tag, det är jag övertygad om. När jag började rida Duchess hade jag ju supersvårt att fatta galopp från både skritt och trav, men med lite träning klarar man allt! En filmsnutt från ridpasset finns på min instagram – ssfredlunddressage.

Efter ridpasset fick Duchess komma ut i hagen, medan jag och mamma tog hand om allt stallfix. När vi blev klara drog vi oss hemåt och tog det lugnt innan jag skulle iväg igen, haha. Min klubb, och då även stället där jag har praktik, har tävlingar på Strömsholm denna helg, så var med och hjälpte till på banan i dagens sista klass! Jäklar, säger jag bara, hur kan jag någonsin ha velat bli hoppryttare? Haha, nej, dressyren räcker gott och väl för mig! Sist jag hoppade "seriöst" var i somras, kan ha varit på Majpokalen där jag och Tessan gjorde två kanonrundor och vann en, så har mer eller mindre lagt det på hyllan. Klagar dock inte, dressyren ligger definitivt mig varmare om hjärtat. 😉 Likaså för Duchess för den delen också, haha!

Ska ha lite myskväll med resten av familjen denna kväll, men blir en tidig kväll för min del då en tidig morgon väntas! Fodring och utsläpp på morgonen och därefter styr vi bilen mot ett litet äventyr, nämligen en provridning… Men mer om det imorgon! Kram på er. ❤️

Fina, fina Tessan!

Kommentera

