Världens bästa Duchess

Duchess var så fin under kvällens träningspass! Skrittade ner henne till ridhuset och värmde upp med tänket att vara på henne, aktivera bakbenen och lossa henne i sidorna, annars vill jag gärna bli ganska passiv och smyga igång henne, men det blir ändring på det framöver! Jobbade mest bara på böjda spår och flyttade undan henne då och då, himla bra jobb under uppvärmningen för hennes del. I galoppen la jag även in förvänd galopp på stora volter och red i ett friskare tempo, Duchess måste både mjukas upp och få chansen att komma igång under uppvärmningen, så även det fungerar superbra på henne i uppvärmningen! 

Tog därefter upp henne i formen, satt mer tryck i henne och red delar ur FEI Lagtävlansprogrammet, det vi rider i helgen. Kände på skolorna och dem var superfina, öppnorna var strålande och slutorna var helt okej, behöver rida med mer tryck i dem men det går framåt! Red bara några, då Duchess gjorde dem såpass bra, så efter varje gång la jag ner henne, klappade massor på henne och så jobbade vi vidare med nästa rörelse. Tycker inte om att nöta saker med hästarna, utan tycker att om det fungerar från början, då klappar man på dem och jobbar med andra rörelser, så behåller man själv och hästen självförtroendet och riskerar inte att nöta såpass länge att det blir svårt, liksom. Kände också på galoppen och ja, den var magisk! Fick en häftig känsla i den jag aldrig haft förut, så det var jättekul!

Avslutningsvis red jag igenom programmet för mamma och det gick så himla bra. 😃 Rider jag så på lördag, då är jag nöjd, haha! Fick ett himla bra tryck i henne, hittade en bra form och satte nästan varje rörelse, blev små missar men ingenting stort, liksom. Fick ett avbrott i galoppen på samma ställe som i lördags, då i den högra förvända galoppen, men gjorde om det och red med mer ben och då var det inga problem. Gällande skrittpiruetterna så tog vi ett stort steg framåt, himla roligt! Börjar få till känslan och hur jag ska rida, så nu gäller det bara att jag ska kunna tygla Duchess när hon vill gå ifrån mig. Ska tipsa er om en sak, förresten! Jag tycker inte om att sitta och nöta travökningar, då det sliter himla mycket på hästarna, men när jag rider program hemma och så, då rider jag den vägen där ökningen ska vara, i detta fall på diagonalen, och så ökar jag några steg, samlar henne, ökar och samlar på diagonalen. Duchess har ju tävlat en hel del i sitt liv, så när det kommer till att trava på diagonalen så känner man att hon laddar för en ökning, så att träna på det sättet hjälper till en hel del då det inte sliter så mycket och jag får mer kontroll på Duchess!

Ja, så jäkla nöjd med Duchess idag! Har en jobbig period allmänt, har mycket tankar och känslor inom mig och vet egentligen inte vad jag vill, och ifall allting skulle bli bättre om jag skulle göra en förändring eller så, så ja, känner mig lite vilsen och förvirrad, helt enkelt. Då är det så skönt att jag har stallet och världens finaste ponny, för detta ridpass gjorde så himla mycket för mig. ❤ Hoppas att ni har det bra i alla fall, så ses vi imorgon!

Kommentera

