Tävlingssäsongen 2016

Förra året hade jag tänkt rida mitt sista år på tävlingsbanorna med Duchess, dels då jag ville rida storhäst detta år men även då jag egentligen inte klarade av pressen jag kände med henne. Jag ville prestera på varje tävling och jag ville motbevisa alla som inte trodde på oss, vilket ledde till att jag satte jättemycket press på oss båda, slutade rida inne på banan, motarbetade Duchess och allting kändes hopplöst, verkligen. Jag ville inte ens komma hem efter en dålig start, så illa var det. Vi startade årets sista tävling på Strömsholm och ja, det gick så dåligt så att jag lämnade över Duchess till mamma och storgrät i min ensamhet, jag var så otroligt ledsen över att vi inte fått visa vad vi gått för och för att jag inte hade ridit bättre. Efter det tappade jag motivationen till Duchess, faktiskt. Ridpassen gick sämre och sämre, jag ville inte längre träna och det var inte sådär roligt att åka ut till stallet, i tanken hade jag nog redan lämnat Duchess och vår tid bakom mig.

Under vintern, däremot, så gick det mycket bättre att träna Duchess. Tyckte att det var mycket roligare att rida henne och började sätta upp mål för vintern, då jag ville ha henne i toppskick tills hennes nya ryttare skulle dyka upp. Jag är dock en väldigt envis och målmedveten person, så jag blev jättetaggad av att sätta upp mål och ha någonting att sträva efter, så vips satt jag och lärde mig delar ur FEI-programmen, ville bli bättre på att rida program (och rida överhuvudtaget) och tog upp tränandet återigen, sedan ville jag inte sluta rida. 😉 Duchess blev så jäkla fin och vi hittade varandra mer, så tanken om att fortsätta tävla henne dök upp mer och mer och tillsammans med familjen bestämde vi oss för att det åtminstone blir en till tävlingssäsong med Duchess, och den säsongen gör vi på nationell nivå. Vi har ändå kvalat, så varför inte? Storhäst-drömmarna lever vidare, men än så länge finns det ingen möjlighet för mig att ta hem någon.

Vet att många har velat lägga sig i min kommande tävlingssäsong med Duchess och har blivit anklagad för att plåga Duchess, vara egoistisk och inte tänka på henne och så vidare och så vidare, men vet ni vad? Jag älskar Duchess, mer än allting annat i världen, och jag skulle aldrig göra någonting för att skada henne. Vi har utvecklats och känner oss klara på LA-nivå samt har kvalat till nationellt – varför skulle vi då inte starta det? Vi tränar skolor, enkla byten, samling och sådant i en högre form, då tycker jag inte att det vore schysst av oss att starta LC-LA och vinna varenda klass, det kan dem ekipagen som vill ligga på den nivån få göra. Detta är även en otrolig chans för mig, då jag egentligen aldrig skulle ha haft chansen att varken få ha en egen häst eller tävla, så att ha en egen häst att rida nationellt på kommer att ge mig mycket erfarenhet inför framtiden och det prioriterar jag mycket då jag kommer att behöva låna hästar i framtiden, och då kan starter på nationell-nivå vara en väldigt bra merit.

Och så har jag sagt det, att Duchess bestämmer över denna tävlingssäsong. Än så länge är hon otroligt pigg, glad och fräsch, så medan Duchess upplevs så ridmässigt så kommer vi att köra på med tränandet och tävlandet, men skulle Duchess kännas minsta lilla trött eller ofräsch så skulle jag aldrig starta. Duchess är 25 år gammal, men otroligt fräsch för sin ålder, så säger hon emot, då får jag acceptera det och låta bli att tävla. Men fram tills dess ser jag ingen mening med att inte tävla och göra det vi båda tycker är roligt. Ett pensionärsliv är också ingenting jag tror att Duchess skulle trivas med än, då hade hon exploderat. 😉

Så, vi kommer att starta nationella klasser under våren, kanske inte med några strålande resultat eller med några placeringar, men vi ska gå in i dem klasserna, göra vårt bästa och ha roligt tillsammans, och det är planen oavsett vad någon annan tycker. ​”We’re gonna do what we want.”

One thought on “Tävlingssäsongen 2016

Kommentera

