En dressyrryttares sämsta svaghet

Tillsammans med Duchess så har jag alltid haft en och samma svaghet, nämligen att rida program, inte den bästa svagheten om man är ett dressyrekipage, liksom. Har ridit LC-LA-klasser på olika hästar med olika resultat, allt från 58% i LC till 70% i LA, men oavsett hur det gått så har det stått i varje protokoll att jag ridit prydligt och ridit prydliga och noggranna vägar och jag har varit nöjd med min insats och med min ridning, men det är jag inte alltid efter en tävlingsritt med Duchess. Vet inte vad det är men oavsett om jag rider igenom program hemma eller på tävling med Duchess så låser sig någonting och jag blir spänd och rider himla slarvigt, faktiskt, och tänker inte genom programmet utan stressar fram Duchess och in i rörelserna, till exempel så kastar jag mig in i en sluta och undrar varför den blivit så dålig, istället för att tänka att jag ska rida en svag öppna innan, se ett riktmärke och ta tid på mig. Så ja, blir både stressad och spänd och det blir jag galen på! Vet inte om det beror på tävlingsnerver heller i med att jag rider likadant oavsett om jag rider ensam i ridhuset eller framför en full publik på en tävling, men nått beror det på, såklart.

Detta stressar mig ganska mycket, verkligen. Jag förväntar mig inga strålande resultat i nationella klasser med Duchess, men jag vill kunna rida ut från banan, klappa om mig och Duchess och känna mig nöjd med min insats. Känner jag att jag gjorde det bästa jag kunde, då spelar resultatet ingen roll. Kan få ett dåligt resultat utan att bry mig om jag vet att jag red bra, men får jag ett dåligt resultat och vet att 99,9% av det beror på mig, då blir jag jättearg, såklart. Man vill ju inte komma ut från banan och veta att ”hade jag gjort detta hade 6:an blivit en 8:a” och så, utan vill komma ut och veta att vi åtminstone kan få 6/7:or rakt igenom, bara för att jag red såsom jag skulle. Sedan blir ju Duchess spänd så fort jag blir spänd, så det frustrerar mig himla mycket också.

Har någon av er samma problem, förresten? Har ni löst det på något sätt, och hur har ni gjort det i så fall? Tips vore guld värt!

LA:1 med ridskolans häst, Tessan. Här var jag nöjd med min insats och det märktes i resultatet. 70% och vinst.

​LA:1 med Duchess. Tycker att det syns tydligt att jag inte är avspänd och att det smittas av på Duchess, fast det kanske bara är jag som ser det?

Kommentera

