Fredagsträning

Har känt mig lite nere i några dagar då jag och Duchess hamnat i en svacka, en rejäl sådan. Vi har haft sådant flyt ett bra tag och Duchess har varit så fin, så ett bakslag var väl mer än väntat, liksom. I vilket fall så fick vi visa upp det på dagens träning och både jag och Elin ville nog slita håret av oss i frustration, men det var himla skönt att Elin fick se det, för vi fick mycket hjälp, peppning och guidades i rätt riktning, så att säga. Har några teorier till varför denna svacka slagit så hårt och främst så är det för att jag lagt fokus på att stärka den högre formen och träna delar ur FEI-programmen och då glömt bort att ”renodla” hjälperna och stärka henne i den lägre formen, så ja, vi båda har glömt bort grunderna helt enkelt. Sedan tror jag att eftersom att Duchess har stärkt sig så mycket på sistone så har hon insett nu hur stark hon blivit och vet att hon kan dra iväg utan att jag kan göra särskilt mycket åt det, gamla ridskolemärrar har sina knep. 😉

Så, framöver blir det mycket fokus på att rida i den lägre formen och se till att hon tar både gas och broms och verkligen lyssnar på mig däruppe, inte bara tar över och kör sitt eget race. Sedan ska vi också ta upp henne i formen och stärka henne där, men fokuset ska främst ligga på den lägre formen, helt enkelt. Ska även prova att byta tillbaka till det tredelade bettet jag red henne på förut, brukar behöva byta lite då och då och det är nog dags att prova att byta igen. Utöver det så ska vi rida ut och stärka upp henne, både i kondition och styrka, genom att klättra, galoppera och så, har blivit lite uteritter på sistone på grund av underlaget, men nu när snön kommit tillbaka så ska vi verkligen ta vara på det och rida så mycket vi kan. Man märker mycket på Duchess om man inte ridit ut så mycket som det behövs, då blir hon lite tjurig och man stöter ofta på problem, så många uteritter blandat med ridhus-pass 2-3 gånger i veckan är ett bra koncept för henne!

Att rida är inte alltid lätt, men utan motgångarna hade det varit så tråkigt! Bara att bryta ihop och komma igen med en bättre plan och ännu mer jävlar anamma. 😊

Kommentera

