Hästmaterial

Medan jag ändå skriver om förutsättningar, att skapa sina egna möjligheter och sådant, så kom jag att tänka på hästmaterial. Det har aldrig varit någon självklarhet för mig att ha en egen häst, eller att rida utöver ridskolan, så jag har verkligen ridit allting jag kommit över och tänkt att varenda häst jag suttit på har haft någonting att ge mig. Under 2014 och 2015 har jag fått rida jättemånga fina hästar, bland annat Duchess, Babsan som hade gått MSV B i hoppning, Tessan som var väldigt välskolad, en väns hästar som gått SM för ungponnyer och så vidare, men innan dess hade jag inte alls ett lika bra hästmaterial, men man måste ju börja någonstans, eller hur?

Ponnyn som förändrade min syn på ridsporten och visade mig vad kärleken till hästarna verkligen innebar heter Flamingo, om någon av mina gamla läsare fortfarande läser detta så vet ni vem det är, men får nog presentera henne för er nya läsare. Flamingo är en ridskoleponny på Stora Ekeby Ridskola och henne red jag från 2011-2014. Flamingo ser inte mycket ut för världen, med ett udda utseende, inga flashiga gångarter och utan någon outstanding hoppteknik, men den ponnyn var hela min värld och jag tyckte inte att det fanns någon mer perfekt än henne, hon var det finaste jag visste. Utöver det så var hon ingen jätterolig ponny, ganska tjurig, inte så värst pigg och kunde vara hemsk under vissa ridpass, men vi hade något särskilt och jag älskade att rida den ponnyn. I början av vår tid tog vi oss runt 30 cm-rundor med några stopp och rivningar och en dressyrtävling hade vi aldrig klarat av, men innan vi skiljdes åt så hade vi ett jättebra tävlingsår 2014, med 7/8 felfria ritter upp till LE/70 cm och med en start i LC:1 på 58%, med kommentaren att hon gick i en något för låg form emellanåt. Det hade nog ingen trott om mig och Flamingo när vi stod i mitten av ridbanan och jag grät och Flamingo vägrade röra sig framåt. 😉

Så, det jag vill komma fram till med detta inlägg är att man ska ta varje chans man får att rida, oavsett om det är på någons SM-häst eller någons gamla travare. Alla hästar man rider har någonting att lära en, en travare kanske inte kan lära en hur man gör bäst passage och piruetter, men den kan ge erfarenheter en välskolad läromästare inte kan ge.

Kommentera

