”Hard work beats talent when talent doesent work hard”

När min väckarklocka ringde klockan 05.45 igår ville jag bara stänga av det, dra täcket över huvudet och sova i flera timmar till, men kunde jag det? Nej. Det stod fyra ponnyer i stallet och väntade på att få sin frukost och få komma ut i sina hagar, och sådant kan man definitivt inte bara strunta i. Men vissa dagar så ångrar en stor del av mig att jag valt att hålla på med hästar, faktiskt, för hur roligt är det att gå upp innan klockan 6 på morgonen 5 dagar i streck för att jobba i stallet eller för att släppa ut några hästar? Och hur roligt är det att jobba i stallet i 9 timmar medan regnet öser ner, eller när det är -20 grader utomhus? Nja, inte särskilt roligt. Ändå gör jag, och många andra, det utan att tveka, att inte göra det är inte ens något alternativ, liksom, och vet ni varför det är så för mig? För att jag behöver det. Jag drömmer om att en dag kunna försörja mig på hästarna, helst genom att vara tävlingsryttare och driva mitt egna stall, men jag har inga ekonomiska förutsättningar för det, så då får jag jobba lite extra för det. Det är mitt sätt att nå mina drömmar på och det må vara jobbigt och vissa dagar hade jag gärna kunnat ligga i sängen hela dagen, umgåtts med mina vänner eller så, men jag skulle aldrig välja bort det.

Jag hör och läser mycket där olika ryttare klagar på att dem inte har rätt förutsättningar och därmed inte kan ”lyckas” inom ridsporten, vilket gör mig både ledsen och förbannad, faktiskt. Man behöver inte ha några jätterika föräldrar eller några SM-hästar för att kunna ta sig någonstans inom denna sport, det man behöver är massor med envishet och jävlar anamma. Man kan säga såhär, om man inte har ”rätt förutsättningar” inom denna sport så har man två val – antingen lägger man sig ner, ger upp och gråter över att man inte kommer att kunna lyckas, eller så gör man någonting åt det. Och ja, jag vet hur frustrerande det kan vara. Jag red på ridskola i många, många år innan jag stötte på Duchess, och då ska jag tillägga att det hela började med att jag bara red Duchess en gång varje vecka, så jag fick aldrig någon egen häst bara sådär. Men i samband med att jag fick rida Duchess lärde jag mig mycket, inte bara ridmässigt utan jag fick lära mig mer om hur det var att ha en egen häst och fick då inse att det var ett stort ansvar, man skulle liksom inte bara mocka, packa lite hö och rida, vilket jag trodde då. Sedan hade jag bara Duchess en dag i veckan, så jag fick fortsätta att rida på ridskolan och var med på varenda extra kurs, varenda klubbtävling och var där nästan varje dag och hjälpte till med allt jag fick göra, till exempel att mocka, hjälpa till att göra i ordning någon häst, leda nybörjare, ta ut någon häst till hagen – vad det än gällde så gjorde jag det och det tror jag hjälpte mig mycket. Jag fick mer och mer erfarenhet desto mer jag red, men att jag hjälpte till med allt möjligt tror jag innebar att många lärde sig att jag var någon som inte var rädd för att jobba hårt och att jag gick att lita på, för jag gjorde alltid såsom jag blev ombedd och gjorde det alltid så bra jag kunde.

Däremot så verkar det som om många väljer det andra valet – att ge upp och bara klaga. Fine, jag kan förstå att det är jättejobbigt, men vad blir bättre av att man bara klagar? Ingenting. Det finns många olika sätt att ta sig framåt på, vissa kan ta den kortare vägen och kunna köpa en bra häst att utvecklas med, men andra kan inte det och då får man slita lite hårdare för att få tag på hästmaterial. Man kan erbjuda sig att mocka tränarens box och i gengäld få gratis privatlektioner, man kan erbjuda sig att hjälpa till i stallet på helger och lov för att få gratis lektioner, man kan erbjuda sig att hjälpa till med att leda barn på nybörjarlektioner och så vidare – det finns massor av olika sätt att visa framfötterna på! För det tror jag är det viktigaste, att man visar framfötterna och verkligen jobbar hårt för att visa att man inte är rädd för att slita och jobba hårt och att man kan göra jobbet bra, helt enkelt. Vem vet, att man en gång mockat sin tränares box kanske till slut kan leda till att man får rida dennes fina häst? Eller att den rekommenderar dig till någon som kanske vill låna ut sin häst eller till någon som söker medryttare? Och vem vet, kanske det innebär att man en dag står där, med många hästar att rida och aldrig behöver oroa sig för att stå hästlös.

Så, ta av er offerkoftan, sätt upp några mål och skriv ner hur ni ska ta er dit och slit rumpan av er, för det lovar jag kommer löna sig i framtiden. Jag började på ridskolan, hjälpte till så mycket jag kunde och red allt jag kom över, bara några år därefter har jag en egen häst, starter upp till nationella nivå i dressyr och har fått många erbjudanden angående hästar samt har fått rida många hästar som 12-åriga Sara Stina på den sega ridskoleponnyn aldrig hade kunnat drömt om att få rida, det bara för att jag slitit hårt och aldrig gett upp. Alla kan vi lyckas och alla kan vi nå våra drömmar, det tar bara längre tid för vissa!


En bild från en av dem bästa dagarna i mitt liv – dagen då jag och Duchess vann Västmanlands Distriktsmästerskap! Kommer ihåg första gången jag hörde talas om DM, vilket var 2012, och önskade att jag var såpass duktig att kunna vinna det, 3 år därefter stod jag och Duchess högst på prispallen. 😉 Men vägen dit har verkligen inte varit spikrak och dessa år har innehållit massor av blod, svett och tårar, men det har verkligen varit värt det! Kommer också ihåg när en av mina vänner skulle rida nationellt och jag tänkte att jag aldrig skulle kunna ta mig till den nivån, tänk om jag hade vetat då att 3 år senare skulle jag göra min debut på dem nationella banorna… Allting går bara man vill det!

Kommentera

