Svar på fråga angående bett

De bettet du rider på? Hur skulle du säga att det är? Jag har ridit några hästar på ett sådant baucherbett men jag tycker att hästen blir hård i munnen. Hur är din häst? Undrar mest för att jag lyckas inte få in det i mitt huvud att det funkar på andra hästar,skulle vara roligt med en liten utvärdering 😊

Jag tyckte in alls om att rida Duchess på baucherbettet först, faktiskt. Tyckte att Duchess struntade i mina förhållningar på det bettet, men valde ändå att rida på det i några månader på träningar och tävlingar då det ändå hade en positiv inverkan på Duchess, det var att jag upplevde att det blev lättare att lösgöra henne på det bettet. Red några träningar och tävlingar på det bettet men bytte så att jag tränade och tävlade med det tredelade tränsbettet och red ut och joggade på baucherbettet, det fungerade ganska bra men däremot struntade Duchess fortfarande i mina förhållningar och jag hade svårt att få stopp, men tyckte fortfarande att det var lättare att lösgöra henne på det bettet.

Har dock bytt bett ännu en gång, så nu rider jag med baucherbettet på träning och tävling och rider ut och joggar på tredelat tränsbett och upplever att det fungerar jättebra på Duchess. Hon har ganska lätt att hänga sig i handen, ta tag i bettet och bara gå iväg för mig, men tycker inte alls att hon gör det på baucherbettet, utan upplever att hon tar ett stöd, utan att häng sig i handen, och bär sig själv bättre. Har bara ridit henne i någon månad på det bettet, men tycker att formen blivit mycket stadigare och att hon känns mer nöjd i munnen när jag tar upp henne i formen och sätter tryck i henne jämfört med när jag red på det tredelade, så skulle inte alls säga att jag upplever att hon blir hård i munnen av det, utan mer att hon blivit mjukare, tar ett bättre stöd och trivs med det. 😄

Kort och gott, baucherbettet är definitivt ett bett jag tycker om, det är ett milt bett som Duchess trivs jättebra på. Sedan tror jag inte att det är ett bett som gör ett underverk med alla hästar och att alla hästar tycker om det, hästen är ju en egen individ och bara för att en går bra på något behöver inte alla andra göra det. Duchess hade nog aldrig gått bra med ett stark ”hopp”-bett eller med ett kandar, men bara för att hon inte skulle trivas med det så betyder det ju inte att alla hästar inte heller skulle gå bra med något av dem betten, Valegro rids ju med kandar och hans meriter behöver jag nog inte ens skriva om och alla stora hoppryttare rider ju på massor av olika sorters bett, och många av de är väldigt starka, och deras hästar presterar också ofta på topp.

One thought on “Svar på fråga angående bett

Kommentera

