Veckans praktikdagar

Hej! Jag har tvättat ur all hö och halm ur mitt hår, bytt om från mina stallkläder, slängt mig i soffan och äntligen fått landat efter två fullspäckade dagar. Igår hade jag praktik från 7 till 16, hade ett väldigt tajt schema igår så det var full rulle hela dagen för att få allting att gå ihop. På eftermiddagen skyndade jag mig hem, bytte om till stallkläderna jag inte använder på praktiken och åkte ut till Duchess. Hjälpte Ebba att rida henne på banan och det gick superbra, så roligt att se hur dem utvecklas tillsammans. 😄 Så roligt att någon annan får göra denna resa med fantastiska Duchess, och jätteroligt för mig att jag får vara med och dela med mig av mina tips, har ju haft henne i 4 år i år (!!) så jag kan henne utan och innan, minst sagt. Till exempel igår, haha, såg att Duchess var på väg att börja hosta, så jag sa till Ebba att Duchess kommer att hosta två gånger och sedan frusta, och det gjorde hon, kan se länge innan hur Duchess kommer att reagera, bete sig och sådant i olika situationer!

Även idag var jag på praktiken från 7 till 16, men denna dag var mycket lugnare. Red lektion på förmiddagen på en av ponnyerna, Rico, för min handledare och det gick jättebra, trots storm och regn! Har ridit Rico många gånger förut, men kan verkligen säga att dagens ridpass var vårt bästa någonsin. 😄 Han har varit en svår nöt för mig att knäcka, faktiskt. Rico är otroligt känslig och nervig och blir då lätt spänd, kryper ihop i formen och hoppar till för olika saker, men samtidigt så kan han vara väldigt bekväm av sig och totalt ignorera mina skänklar så jag har haft svårt att komma till ridning. Idag fick jag honom däremot framme för skänkeln och fin i en lägre form redan under uppvärmningen och det höll i sig under hela ridpasset, hade verkligen en superbra känsla under hela passet! Mamma kom dit och filmade, så en film på honom ska ni få se imorgon. 

På eftermiddagen åkte jag ut till Duchess där dagens andra ridpass väntade, blev en uteritt för vår del. Jag hade tänkt att jag skulle jogga henne i alla gångarterna på grusvägarna, men vi stötte på en hel flock rådjur som skrämde slag på Duchess, så fick snällt glömma mina planer och bara jogga Duchess i trav fram och tillbaka på en kort sträcka innan hon lugnade ner sig och vi kunde skritta hemåt. Det är aldrig någon idé att bara ge upp med Duchess när hon spänner sig, för då kommer man aldrig hem sen. 😉 Så man får bita i det sura äpplet och rida mycket övergångar, tempoväxlingar och ställa henne både hit och dit, för då får man henne koncentrerad och då kommer den där avspända känslan tillbaka. Hade en väldigt fin känsla innan jag valde att avsluta, så helt förstört blev ridpasset ändå inte!

​Snygg-Rico efter dagens ridpass! Knoppar alltid inför torsdags-lektionen då jag tränar inför hästskötarexamen, lär vara proffs på att knoppa då examinationen sker när jag går i trean. 😉

Kommentera

