Vecka 4

Måndagar är lätt en av mina favoritdagar, faktiskt. Jag har sovmorgon och hinner ta det lugnt, blogga och samla nya krafter inför veckan och så har jag en skoldag med få lektioner och slutar ganska tidig, så på måndagar hinner jag oftast vara riden och klar innan mörkret kommer. 😄 Idag tänkte jag ta vara på det och rida ut en sväng på Duchess. Tänker bara jogga henne en stund i alla gångarter och lösgöra henne genom att rida henne på samma sätt som under uppvärmningen på gårdagens träning, det vill säga med mycket fokus på att få henne mjuk i sidorna och att få henne att ta min skänkel utan att rusa iväg. Jag brukar egentligen vilja promenera henne dagen efter träning eller tävling, men i med att Duchess promenerades i lördags så ville jag rida henne även idag, är inget stort fan av att rida varannan dag utan vill rida några dagar, promenera henne, rida några dagar, promenera henne och så vidare. Planen inför denna vecka ser nästan precis ut så som jag vill ha den, såhär ser den ut:

Måndag: Ut, lösgörande jogging i alla gångarter.
Tisdag: Hovslagaren kommer. Promenad.
Onsdag: Dressyr.
Torsdag: Ut, lösgörande jogging i alla gångarter.
Fredag: Dressyr, rida igenom galoppdelarna ur FEI lag.
Lördag: Promenad.
Söndag: Ut, konditionsträna.

Duchess trivs jättebra med att mest ridas ut, faktiskt. Förut vågade jag aldrig rida ut och då var Duchess väldigt tittig och stundtals trött under våra ridpass, men sedan jag börjat rida ut så har Duchess varit mycket finare att rida de dagarna vi tränar och rider på banan! Att rida ut har också hjälpt mycket när det kommer till hennes kondition och styrka. 😊

​Några bilder från en av sommarens alla ridpass utomhus. Åh, vad jag saknar sommaren!

Kommentera

