Duktiga Ebba och Duchess

Det blev ändrade planer, så jag åkte ändå ut till stallet och hjälpte Ebba, en av mina vänner, att rida Duchess. Ebba och jag tävlar för samma klubb och har varit mycket på samma tävlingar, men tyvärr så har Ebbas ponny gjort sig illa och behöver vila och då jag behöver hjälp med att rida Duchess några dagar i veckan så var det ändå tur i oturen att Ebba stod hästlös. Så, Ebba ska hjälpa mig att rida Duchess i veckorna, särskilt onsdagar och torsdagar då jag har praktik, och hon och Duchess ska även få komma ut på tävlingsbanorna i vår utöver Duchess och mina nationella starter. Ebba rider Duchess jättebra och man ser att dem trivs tillsammans, så detta samarbete gynnar oss alla! Ebba får timmar i sadeln och får chansen att utvecklas ännu mer medan Duchess får chansen att glänsa i dem lägre klasserna och jag får ridhjälp. 😃

Vi fokuserade mycket på detaljer som övergångar, tempoväxlingar och vägar under dagens ridpass, då det är lätt att samla poäng på tävlingarna om man har en lydig häst, visar tydliga övergångar från till exempel mellantrav till arbetstrav och rider noggranna vägar. Dessutom så är Ebba mycket mindre än mig, så det är viktigt att se till att Duchess ändå lyssnar på henne och inte bara kör sitt egna race. Detta var dock inget problem för dem, bådar gott inför tävlingssäsongen att dem är så samspelta redan!

Vi jobbade därefter med skänkelvikningar och gav både Ebba och mig själv väldigt bra tips, faktiskt. Duchess flyter gärna iväg i skänkelvikningarna om man inte passar henne och verkligen rider varje steg, vilket man lätt glömmer bort att göra, så Ebba fick rida en övning där hon vände rätt upp, flyttade några steg, red rakt fram, flyttade några steg och fortsatte så fram tills spåret. Himla bra övning! Jobbade sedan med några enkla byten och det gjorde dem så bra, så det behövde vi inte alls göra så många av innan vi kunde nöja oss och Ebba fick trava av henne. Så stolt över dessa två, tredje gången Ebba red Duchess och har gjort det varenda gång med bravur!

En bild på Ebba och Duchess, en filmsnutt på dem finns på min Instagram, den hittar ni i länken i menyn!

One thought on “Duktiga Ebba och Duchess

Kommentera

