Tips – Uppvärmnings-övningar

Jag tänkte ägna detta inlägg till att tipsa er om vardagliga övningar jag använder mig av varje gång jag värmer upp Duchess inför ett ridpass, en träning eller en tävling. Dessa övningar fungerar väldigt bra på Duchess och med hjälp av dem så kan jag få henne lösgjord och lyhörd, men även ärlig i både formen och framåtbjudningen. Förut kunde Duchess springa iväg, stoppa ut bogarna och bara böja på nacken, vilket kan vara anledningen till att Duchess var såpass stel i sidorna och kantig i kroppen. När jag väl insåg att Duchess varken var lösgjord eller lydig så tog jag tag i problemet och så fort bogarna hamnade på rätt plats och Duchess hade en ärlig framåtbjudning så blev Duchess mycket mjukare i sidorna, finare i kroppen och ännu mer ridbar. Givetvis så berodde det även på mycket annat, men en stor del till det var på grund av att jag blev noggrannare med grundridningen.

Medan jag rider dessa övningar rider jag alltid Duchess i en låg form, det är inte förrän allt detta sitter i alla gångarterna som jag kan ta upp henne i tävlingsformen och rida henne i en större trav. Hoppas att detta inlägg kan vara till någon hjälp åt någon av er 🙂

  • Skrittar fram på långa tyglar i 15-20 minuter. Jag skulle aldrig påbörja ett ridpass utan en lång framskrittning, jag får nästan ont i magen av att se personen som skrittar fram 1-2 varv runt banan och sedan börjar galoppera sina hästar, nästan så att man undrar om dem vill ha halta hästar?
  •  Kortar tyglarna och påbörjar min favoritövning, där jag lägger störst fokus på lydnad, på att lösgöra och på att få in bogarna på rätt ställe. Jag börjar med att göra två hörnpasseringar, därefter flyttar jag in henne några meter innanför spåret och gör halt och ser till att Duchess står stilla tills jag säger någonting annat. Rakriktar henne så fort jag kommer fram i skritt och rider så några steg innan jag ställer henne inåt och flyttar ut henne så att vi kan göra ytterligare två hörnpasseringar innan vi gör samma övning igen.
  • Efter att övningen ovan fungerar rider jag samma linjer, det vill säga hörnpassering och flyttar några meter innanför spåret, men istället för halt och rakriktning så rider jag istället tempoväxlingar fram tills hörnet då jag flyttar henne tillbaka på spåret.
  • Serpentinbågar med skänkelvikningar, skolor och övergångar. När det kommer till lösgörande arbete så älskar jag att använda mig av serpentinbågar. Jag startat alltid detta arbete med att rida vanliga bågar där jag gör halt varje gång jag passerar mitten och därefter lägger jag till bakdelsvändningar och varierar ställningen innan jag rider skänkelvikningar, öppnor och slutor emellan bågarna.
  • Efter serpentinarbetet brukar jag lägga in en övning med skänkelvikningar. Jag börjar övningen med att flytta henne längs långsidan, då med huvudet mot väggen så att jag har någonting att stanna mot då Duchess gärna drar iväg i det arbetet. Därefter lägger jag till sicksack-skänkelvikningar och varierar mellan sådana och skänkelvikningar längs långsidan. Sicksack-skänkelvikningarna påbörjar jag genom att rida en hörnpassering, rakrikta och ställa utåt, flytta några meter innanför spåret, rakrikta och ställa inåt, flytta tillbaka till spåret och så vidare.
  • Därefter jobbar jag med skolor på volterna. Jag börjar med att rida en sluta i några steg, där jag får jobba mycket med att ha henne böjd men samtidigt med att ha koll på ytterbogen. Sedan rider jag i en öppna i några steg och sedan varierar jag och rider sluta-öppna-sluta-öppna.
  • När detta fungerar i skritten går jag över och rider likadant i traven, och så fort det fungerar går jag över till galopp. I traven rider jag trav-skritt-övergångar istället för att göra halt.
  • I galoppen börjar jag alltid med att stå upp i lätt sits och låta Duchess galoppera framåt innan jag jobbar med övningarna. Utöver dessa övningar så rider jag även andra förvända linjer och varierar mellan galopp-trav-övergångar och galopp-skritt-övergångar.
  • duddi okt 024

    Kommentera

