Bommar och luftsprång

Puh, vad skönt det är att komma hem efter att ha spenderat hela dagen i stallet, slänga sig i soffan och krypa ner under en filt! Jag har haft en fullspäckad, men rolig och givande dag 🙂 Jag var på Stora Ekeby och praktiserade från morgonen till eftermiddagen och utöver alla vanliga sysslorna – mockning, höpackningn, utsläpp, intag och så vidare – så hann jag även med att rida lektion för min hopptränare, Susanna. Jag fick rida Paddy, en av ridskolans nyaste ponnyer, och tyckte väldigt mycket om honom 🙂 Paddy påminde mycket om Babsan, en ponny jag hjälpte till med att rida i våras, och det var jätteroligt, men samtidigt väldigt krävande! Han spände sig mycket i början av ridpasset, men jag fick honom mer och mer avslappnad hela tiden och var jättefin när jag avslutade honom. Vi stötte på lite problem med galoppen då Paddy blev jättetaggad och hellre ville flyga i luften än springa fint på marken, haha! Hur härligt är det ändå inte med en busig och glad ridskoleponny, liksom? Efter några luftsprång och en något snabb galopp så blev han däremot jättefin även i galoppen, en himla trevlig ponny var det! 

Efter att min dag på ridskolan var klar åkte jag ut till stallet och red Duchess, även där fick jag till ett jättebra ridpass 🙂 Vi red iväg till ridhuset på Löten och där joggade jag henne över upphöjda travbommar, himla nyttigt för hästarna då dem får lyfta ordentligt på benen och jobba med hela kroppen! Emellan bommarna checkade jag av lydnad och lösgjorde henne med hjälp av volter, skänkelvikningar, skolor och förvänd galopp, mina favoriter när det kommer till lösgörande arbete. Duchess kändes jättefin redan från starten av ridpasset, så jag red i ungefär 20 minuter och därefter kände jag mig klar och avslutade henne. Jag rider aldrig ”efter klockan”, istället väljer jag att avsluta henne så fort jag känner mig nöjd. Om man tränar och har svårt med skänkelvikningar, men får till några jättebra efter några försök, då väljer man ju att nöja sig med det och gå vidare istället för att nöta bara för att det gick bra – exakt så tänker jag vid mina hemmapass också. Duchess var mjuk i sidorna, flyttade så fint för mina skänklar, var lyhörd för mina hjälper och gjorde allt superbra, då valde jag att avsluta efter en kort stund istället för att nöta det i 40 minuter.

  
Miljöträning med läktare i båda hörnen!

Kommentera

