Foderknölar

Dåså, helgens start har gjorts och jag kan äntligen vara mer ärlig mot er angående denna vecka, då jag har valt att hålla en sak hemlig för er. Egentligen hade det inte spelat någon roll om jag hade skrivit något om det eller inte, men jag ville vara på den säkra sidan angående tävlingen. I vilket fall, Duchess har inte varit helt hundra denna vecka. I måndags släppte vi ut henne och hennes hagkompis i en ny hage, en hage ingen häst har gått i på hela sommaren. Vi gav redan Duchess massor av hö och pellets då betet tog slut i deras föregående hage och det gjorde så att Duchess började falla ur, och utan att tänka på det drog vi inte ner såpass mycket på det som vi borde ha gjort när vi bytte hage, otroligt dumt av oss!

Det ena ledde till det andra och i onsdags upptäckte vi stora knölar på Duchess rygg. Vi klämde och kände på knölarna och Duchess var jätteöm och varm, men vi valde ändå att sadla på och rida för att se om det påverkade ridmässigt, vilket det inte gjorde. Jag satt ner och lutade mig jättemycket bakåt och tyngde ner mig och försökte provocera fram en reaktion från Duchess, ifall någonting var fel, men Duchess var lika fin som vanligt och sprang på med spikraka öron. I torsdags bytte vi hage till en grusruta och Duchess fick en vilodag. På fredagen var det dags att rida, denna gång var knölarna mindre och inte alls lika varma, men Duchess markerade när jag satt upp. Vi valde att skritta iväg till ridhuset för att se om det blev bättre med tiden, vilket det blev och vi red ett superbra ridpass, även där försökte jag provocera henne men ingenting märktes och Duchess var superglad och fin.

Igår på tävlingen var knölarna mycket mindre och vi kunde konstatera att det var sådana knölar Duchess hade i början av året – foderknölar orsakade av för mycket protein. Duchess markerade ingenting när vi tog  knölarna och ingenting när jag satt upp eller när jag red, annars hade vi avstått från att starta om det hade varit så att Duchess hade haft ont.

Knölarna har blivit mindre och Duchess är inte alls lika öm längre, men vi har ändå valt att låta henne få vila ryggen från sadel och ryttare i några dagar, så att knölarna kan få chansen att försvinna. Vi smörjer även in dem med Hästsalva, vilket fungerar perfekt på sådana knölar. Så Duchess kommande dagar kommer att bestå av tömkörning, promenader och eventuellt någon barbacka-tur och så fort knölarna börjat försvinna sadlar vi på henne återigen och rider som vanligt 🙂

9

Kommentera

