Uppvärmning

Skritta fram i cirka 15-20 minuter.
• Skrittjobba på halvlånga tyglar, massor med skänkelvikningar, skolor och arbete på böjda spår.
• Travjobb, likadana övningar som i skrittjobbet samt att jag lägger in skritt-övergångar.
• Skrittvila i några minuter.
• Galoppjobb, ett friskare tempo där jag jobbar med skolor, övergångar och på böjt spår.

Såhär ser alltid min framridningsplan ut, oavsett om jag tränar, rider ut, tävlar eller någonting annat. Jag lägger alltid största fokuset på att Duchess lyssnar på mig och på att mjuka upp Duchess i hela kroppen, det genom att traggla övergångar och tempoväxlingar samt böjer henne hit och dit, både framdelen och bakdelen. Jag rider henne alltid i en lägre form i ett friskare tempo, då jag tycker att det ska sitta innan man tar upp dem i formen och samlar dem. Efter uppvärmningen ger jag henne ännu en skrittvila och därefter tar jag upp henne i formen, samlar henne mer och rider programdelar, till exempel. På tävling brukar jag rida fram i ungefär 40 minuter, men hemma får det alltid ta hur lång tid det vill 🙂

Kommentera

