Tyck till om ponnyåldern

Har ni sett enkäten Svenska Ridsportförbundet har gjort angående ponnyåldrarna och gruppindelningarna? Om inte så hittar ni den HÄR. Jag hoppas att alla engagerade i ponnyvärlden har svarat på denna enkät, så om ni tävlar ponny eller har någonting att göra inom ponnyvärlden så tycker jag verkligen att ni bör gå in och svara om ni inte har gjort det ännu.

Jag var positivt inställd till allt detta förut, men så fort allt angående gruppindelningarna tillkom blev jag bara mer och mer tveksam till det. Att de höjde åldersgränsen tycker jag om, då de ryttarna som varken vill eller kan gå över till storhäst får några fler år kvar på tävlingsbanorna tillsammans med sin ponny innan det roliga är slut och det är dags att sälja vidare ens bästa vän eller avsluta sin tid i ridsporten. Det som däremot gör mig så tveksam till allt detta är gruppindelningarna, då jag tycker att de har tagit bort det roliga med att tävla ponny.

Vi tävlar inte på lika villkor längre, tyvärr. En vinst betyder inte längre lika mycket, då den lika gärna hade kunnat ge en femte plats om alla hade fått tävla mot varandra. Chanserna att få den där efterlängtade rosetten bara minskar, då ett startfält på 7 D-ponnyer kan bli två startfält med 4 ponnyer i ena gruppen och 3 ponnyer i den andra. Tävlingsdagarna blir längre då det ska hinnas med fler prisutdelningar. Jag har haft tur att jag har tävlat dressyr då det ändå varit solklart hur dagen skulle läggas upp, men hopptävlingarna har blivit otroligt oklara och det har ändrats stup i kvarten hur tävlingsdagen ska läggas upp med prisutdelningar och gruppindelningar. Jag tycker verkligen att vi kan unna ponnyryttarna några sista år med sina ponnyer på tävlingsbanorna, men om det innebär allt detta, då undrar jag om det verkligen är värt det?

12

 

Kommentera

