Tre hästar klara

Kvällen innan tävling och med tre grymma ridpass i ryggen har jag en jättebra känsla inför morgondagen, känns himla skönt! Det gäller bara att jag håller fokus och rider exakt såsom jag gör hemma och på träningar, men mer om morgondagens upplägg får ni imorgon.

På eftermiddagen var jag iväg och red två hästar, Häxan och Cred. Häxan var först ut och fick sig ett ganska kravlöst ridpass, jag har aldrig suttit på henne förut så fokuset låg mest på att försöka lära känna henne. Jag tyckte väldigt mycket om henne, faktiskt, och fick till en jättefin känsla under ridpasset 🙂 Hon är raka motsatsen mot hästarna jag brukar tycka om, men det fanns någonting där jag klickade med och det var superroligt!

Dagens tredje och sista ridpass fick Creddan stå för, jäklar vad bra det gick! Jag gick in med en mer bestämd känsla och vågade begära mer av honom, det blev han superfin av. Jag hittade ett bra tempo med jättebra bakbensaktivitet och kunde därmed rida fram honom i den låga, runda och avslappnade formen jag vill ha alla hästar i när jag värmer upp dem, annars brukar han gärna släpa bakbenen efter sig och gå i en hög form utan att behöva jobba i uppvärmningen. I traven var han otroligt fin, men det tog emot mer i galoppen, vilket däremot inte är så konstigt med tanke på att det är hans svaghet och han har fått några oplanerade vilor under sommaren, så styrkan finns inte riktigt där, ännu. Han byter gärna i galoppen när han tycker att det blir jobbigt, men istället för att bryta av och försöka rätta honom så fortsätter jag i samma galopp, alltså i förvänd galopp. Han visade upp en väldigt fin och balanserad förvänd galopp i början och jag var tvungen att ta många diskussioner, men innan jag avslutade fick vi till en fin och rätt galopp i båda varven och då valde jag att avsluta, ingen idé att nöta när man väl får till det 🙂 Jättenöjd över honom med, finaste Cred ♥

Kommentera

