5 av mina bästa tävlingstips

Planering.
Jag skriver alltid en tidsplan och en packlista dagen innan tävlingen. Det underlättar väldigt mycket för både mig och mitt team eftersom både jag och mamma brukar vara nervös på tävlingsdagen och då jättelätta att provocera och då vill man helst undvika onödiga bråk angående packningen, vilken tid man ska åka och så vidare. Jag blir även mer avslappnad om jag har exakt koll på vilken tid man ska åka, ta fram hästen, rida fram och sådant, att ha en packlista att kunna checka av och verkligen vara säker på att man har fått med allting är också väldigt skönt!

Fokusera och tagga.
När jag ska tävla går jag alltid in i min egna bubbla och fokuserar på allt kring tävlandet, ingenting annat. Jag brukar alltid ha mina hörlurar i och lyssna på min pepplista på Spotify (den kan ni hitta HÄR) medan jag knoppar och ryktar, då kan jag koppla bort mig från omvärlden, tagga upp mig inför starten och bara tänka på tävlingen och hur jag ska rida fram, hur jag ska rida på banan, hur mitt program går och så vidare. Jag tror att det är viktigt att vara fokuserad och taggad inför ens start, oavsett om man rider en LC eller EM, då är man mer inriktad på att det ska gå bra och man är där inne på banan både fysiskt och psykiskt istället för att vara någon annan stans i tankarna.

Våga ta tid på dig.
Om jag är nervös inför en start brukar det alltid synas i min ritt. I dressyren rider jag med ett ”av och på”-tempo och slarvar med vägarna och i hoppningen ökar jag för mycket, hamnar i ett mellanläge och hinner aldrig bli klar i handen. Jag har däremot hittat ett sätt att undvika sådana ritter, dels genom att göra halt när jag fått startsignal och ta ett djupt andetag innan jag startar samt att våga ta tid på mig med rörelserna och innan hindrena. Jag kan inte springa in med hästen in i en galoppfattning eller in i en mellantrav, utan jag ser till att jag tar tid på mig och hinner ta halvhalterna, göra en ordentlig hörnpassering och förbereda rörelsen noggrant, annars kommer vi att få massor med travinslag innan galoppen och tappa takten eller få galoppinslag i mellantraven. Jag tänker likadant i hoppningen – halvhalt, ordentliga vägar och ett jämt tempo, annars hamnar man i mellanläget och varenda språng blir konstigt och man hittar aldrig något flyt.

30 minuters-regeln.
En dålig ritt är en dålig ritt och man blir både besviken, arg och ledsen när man kommer ut från banan och känner att ingenting fungerar, men det är ingenting man kan ta ut på varken hästen, sitt team eller sig själv. Jag har svårt att hantera dåliga ritter, så när jag kommer ut från banan och inte är nöjd brukar jag skrittar iväg en stund, tänka över ritten och gå igenom vad det var som inte fungerade och vad som var bra och därefter kan jag prata med mitt team och vara mindre upprörd än direkt efter ritten. Ett plus med det är att man dessutom får en bra avskrittning och kan rensa sina tankar.

Ha kul!
Tävlandet ska vara kul för både hästen, ryttaren och teamet, annars kan man lika gärna lägga av. Njut av att få åka iväg till nya platser, njut av all erfarenhet du får och njut av att få visa upp din fina häst 🙂

2

Kommentera

