Mitt framridningsupplägg

Jag har alltid tyckt att framridningar och framhoppningar har varit det värsta som funnits. Jag har alltid varit nervös inför mina starter, däremot har den nervositeten försvunnit under den senaste tiden, och då har en sämre framridning och framhoppning gjort mig ännu mer nervös och ännu mer otrevlig, så jag har alltid fått vara noga med att planera in så att jag har tid på mig ifall någonting inte skulle kännas bra och dessutom alltid lagt upp en plan inför varje framridning, så att jag inte bara går in, travar runt och galopperar runt på spåret och inte vet vad jag ska göra under resten av tiden. Att kunna lägga upp en plan och tänka ut hur lång tid varje framridning behövt har varit otroligt knepigt, särskilt när jag tävlingsdebuterat med en ny häst. Man kan inte rida in på en framridning, inte ha någon aning om vad man ska göra och förvänta sig att det ska gå bra inne på tävlingsbanan, man måste känna sin häst och veta vad den behöver för arbete för att vara på topp innan starten.

Ett bra upplägg inför en framridning beror mycket på individen, men jag brukar alltid ha samma tänk på varje häst och det är att ha den lösgjord och att den tar mina hjälper och utgå ifrån det. När man har hästen lydig och lösgjord kan man börja fokusera på vad den behöver, Flamingo var en sådan häst man bara behövde tänka framåt på hela tiden och mer eller mindre tänka bort huvudet på om man ville få till en bra runda men Tessan behöver man ha fram och fokusera mycket på lösgjordhet för att kunna få till bra språng, så mycket beror på individen. Jag brukar även tänka mycket på att aldrig göra mer än vad man klarar av inne på framridningen, man ska mer eller mindre finslipa inför klassen man ska starta och inte sitta och försöka lära sig piruetter och piaff om man ”bara” rider LB, ni förstår nog hur jag menar.

Duddi och jag och sara stina 012

Denna bild visar otroligt bra hur jag rider fram mina hästar, oavsett om det är en dressyr eller hopphäst – lösgjord och lydig. Med Duchess, och ungefär alla andra hästar, brukar jag traggla halter, övergångar, tempoväxlingar, skänkelvikningar, svaga skolor, massor av arbete på böjda spår och massor av förvända linjer i galoppen och det gör jag fram tills jag får en lydig, framåtbjudande och lösgjord häst. Jag skulle inte börja plocka upp hästarna i formen och traggla massor med rörelser och samla upp dem eller börjat hoppa hästarna om dem 3 ”punkterna” inte fungerar.

Kommentera

