Midsommar

Glad midsommar mina fina läsare ♥ Jag har firat min midsommar med att rida ett underbart pass på Duchess och varit ner på Strömsholm och träffat en hel del människor. Mina planer för resten av dagen är ganska oklara, men det lutar mest mot att jag stannar hemma, grillar med familjen och bara tar det lugnt, känner mig ganska trött så det är nog det bästa, men vi får se helt enkelt. Hur firar ni midsommar, om ni firar?

Duchess och jag red iväg till ridhuset på förmiddagen. Jag tog fram en serie med upphöjda travbommar och nötte den ett tag, superbra träning för Duchess 🙂 D kändes jättefin genom hela ridpasset, framför allt i traven som vi hade problem med igår. Idag fick jag henne lättare i handen och hon verkade mycket nöjdare i munnen än igår, vilket jag tror berodde på att bettet satt en aning för löst tidigare. D var ganska orolig i munnen igår och la tungan över bettet, vilket aldrig händer annars, så vi valde att ta upp bettet ett hål bara för att se om det skulle bli bättre då, och det blev det!

Duchess var dessutom jätteduktig med bommarna, förut har vi haft svårt att ens ta oss över bommar och D har blivit jättespänd, tittig och stark vid sådant arbete men under dagens ridpass var hon avslappnad, lugn och lyhörd. Bommarna var bara en aning läskiga första gången vi red över dem men jag känner inte alls av att D skulle stanna mitt framför dem och vägra gå över som förut. D är dessutom jätteförsiktig om sina ben och lyfter väldigt ordentligt och fint över bommarna, vilket är jättebra, särskilt för Duchess svaga högra bakben. Jag tycker dessutom att D blir mycket mjukare och kommer upp med ryggen på ett annat sätt vid bomarbete. Jag hoppas verkligen att ni rider med bommar på era hästar, oavsett vilken gren ni utövar, det är så himla bra för hästarna och deras kroppar!

Kommentera

