Några av mina bästa tävlingstips

Jag har alltid varit en sådan person som blivit nervös när det gäller tävlande. Förut kunde jag vakna flera gånger om natten innan tävlingarna på grund av att jag var nervös, jag drömde mardrömmar om att tävlingen skulle gå åt skogen och jag fick aldrig i mig frukost innan start, dessutom var mitt humör hemskt när jag var som allra nervösast. Jag spände mig inne på framridningen vilket ledde till att Duchess spände sig och ingenting fungerade och jag blev irriterad på både mamma och Duchess, likadant innan starterna och efteråt om jag inte var nöjd med ritten. Dock lärde jag mig hantera min nervositet mer och mer och numera blir jag knappt nervös längre, det händer nästan bara om vi ligger efter tidsmässigt, kör fel eller något sådant. Jag tyckte att det var jättejobbigt att vara så nervös inför tävlingarna och dessutom tyckte jag att det var jobbigt hur jag hanterade nervositeten, därför hade jag tänkt dela med mig om hur jag gjorde för att kunna hantera min nervositet och jag hoppas verkligen att det kommer att hjälpa er på framtida tävlingar 🙂

Gå in i din egna lilla bubbla. Jag blev oftast nervös inne på banan och framridningen om jag såg någon jag kände eller någon jag tyckte var duktig och ville gärna visa upp mig och min häst en aning för mycket. Jag försökte för mycket och spände mig och då spände sig hästen och ingenting fungerade, och då blev jag jättearg och otrevlig. Numera rider jag med hörlurar, då hör jag varken vad andra säger eller andras resultat, och kopplar bort alla andra och bara fokuserar på mig själv, då blir jag inte alls lika nervös och spänd och jag kan då vara trevlig mot mina medhjälpare.

Lägg upp en noggrann planering. Jag kan bli väldigt nervös om jag inte har någon tidsplan eller något genomtänkt upplägg inför en framridning och framhoppning. Jag brukar skriva en ungefärlig tidsplan kvällen innan, där tiderna för när jag ska vakna, åka till stallet, åka till tävlingen, vara på tävlingsplatsen, rida fram och så vidare skrivs ner, och så brukar jag även lägga upp en plan inför uppvärmningen. Jag brukar rida fram likadant inför en tävling som på mina hemmapass med fokus på lydnad och lösgjordhet och därefter rider jag antingen några programdelar och checkar av eller hoppar fram några språng, beroende på vilken gren.

Rid in på banan med ett leende och ha roligt under ritten! Jag var allra nervösast för min prestation inne på banan och hur resultatet skulle se ut, särskilt på grund av min prestationsångest. Om man blir nervös enbart på grund av man är orolig över hur det ska gå så är mitt bästa tips att slappna av, glömma bort allt vad prestation och resultat heter och fokusera på att ha roligt tillsammans med din häst och göra det bästa. Ett sämre resultat spelar egentligen ingen roll om ni ändå hade roligt tillsammans 🙂

DSC_1004

One thought on “Några av mina bästa tävlingstips

Kommentera

