Utvärdering av gårdagens träning

Gårdagens träning fick bli en riktig styrketräning både för mig och Duchess. Elin tycker att D blivit såpass stark i kroppen numera att vi kan göra ”hårdare” saker än förut, till exempel slutor i galoppen samt påbörja ett jobb med galoppiruetter, sådant D inte orkade med att göra förut. Det blir jobbigt och svårt för oss emellanåt, Duchess tycker att det blir jobbigt, jag orkar inte med att rida i varje steg efter en stund och i med att vi gör saker vi aldrig ridit förut tillsammans så har vi inte rutinen där än, men det är så roligt och att vi får göra sådana saker visar ju bara hur mycket vi har utvecklats tillsammans 🙂

Vi började med att göra slutor i galoppen längs långsidorna och göra skänkelvikningar på diagonalen. Det jobbet var jättebra för Duchess, särskilt slutorna i det vänstra varvet för hennes svaga högra bakben och skänkelvikningarna, särskilt i det högra varvet, hjälpte henne att komma loss i sidorna och verkligen jobba med hela kroppen, man ser ganska tydligt på videon att hon tyckte att det var jobbigt men det jobbet hjälpte verkligen. Därefter jobbade vi med skolorna i trav i båda varven, vilket faktiskt gick väldigt bra och jag fick några kluriga tips om hur jag ska rida i höger öppnan som är vår akilleshäl, och även bakdelsvändningar i skritten och sedan la vi på galoppfattningar samt diagonal slutor och bakdelsvändningar, med galoppiruetter i tanken, i det jobbet. Även den sista galoppdelen gick bra, dock började Duchess bli trött i kroppen och då vill hon gärna länga ut sig och bli ganska rak överlag och än så länge låter jag henne bli det eftersom att jag inte orkar hålla ihop henne då, det är dock något jag jobbar på och det kommer säkert att bli bättre så småningom.

Jag är jättenöjd över dagens träning, den blev som ett kvitto på att allt jobb vi lagt ned på att ha henne lösgjord, liksidig och stark har lönat sig, så himla roligt! Tack så mycket till Elin för en jättebra träning och till mina föräldrar för bilder, filmer och skjuts – utan er hade ingenting av allt detta varit möjligt.

DSC_1382

DSC_1425

DSC_0032

Kommentera

