Wow

Wow, wow, wow – vilken häst jag har! Vi red ner till slottsbanorna och trimmade dressyr på dressyrens framridningsbana samtidigt som det var full rulle på Strömsholm inför helgens tävlingar, det var tält och människor överallt, traktorer, rassel och brak och dessutom rejäl blåst, men var det några problem? Nej, verkligen inte. Vi hann även stöta på fasaner, rävar, målare, hundar och harar på vägen ner till slottet och inte ens det var något problem! Duchess tog allting med lugn och ro och var fokuserad och jättelydig, det är verkligen en stor skillnad på henne numera jämfört med förr.

Dagens ridpass började såpass bra att vi bara värmde upp, red igenom LA:P1:an, joggade av och skrittade hemåt, med andra ord så blev det inget långt pass. Jag tycker att man lika gärna kan rida kort när hästarna väl känns fina från början, då är det ingen idé att sitta och nöta. I vilket fall så värmde jag upp henne i en låg form och såg till att hon lyssnade både framåt och tillbaka och gick att ställa både utåt och inåt och när det väl fungerade jobbade jag på ett likadant sätt i galoppen samt la till några förvända språng på volterna.

Därefter tog vi en skrittpaus och avslutade med att rida igenom P1:an och det gick jättebra! Jag hade Duchess med mig genom hela programmet och vi dansade verkligen tillsammans 🙂 Skolorna var jättefina i båda varven, även höger öppnan (!), serpentinbågarna i galopp gick strålande och likaså mellantraven och mellangaloppen. Trots all blåst, all rörelse och regnet vi fick på oss så önskar jag ändå att vi hade befunnit oss på tävlingsbanan, med en sådan känsla och en sådan ritt som vi gjorde så är jag övertygad om att det hade kunnat gått hela vägen.

 

One thought on “Wow

Kommentera

