Dagens dramatiska ridpass

Jag och mamma valde verkligen världens sämsta dag att rida ner till slottet på. Ridpasset började med att vi mötte en galoppör som tränade intervaller på galopprakan och min möteskygga och bakskygga ponny fick panik, särskilt när vi möttes och ryttaren lät, Duchess är ju även ljudkänslig… Därefter stötte vi på en man som satt och målade hinder, jag har ingen aning om varför men Duchess fick något tokspel och höll på och kasta sig och skygga. Nere vid slottet så körde dem lastbilar, traktorer med harvar bakom och det lät en hel del, men där var Duchess lugn jämfört med tidigare. Slutligen så mötte vi en person som cyklade med sin hund springandes bredvid och ett körekipage – hur mycket drama kan man stöta på under en enda ritt, haha?

Men även om jag undrade vad jag hade gett mig in på i början av ridpasset så lyckades vi ändå få till det så bra nere vid slottet 🙂 Jag har hittat några nya knappar på Duchess när det gäller vår hemma-ridning, det vill säga när hon ska vara ordentligt lösgjord i hela kroppen och gå i den låga och avslappnade formen. Dock slutar våra lösgörande och lugna ridpass i mer svett än efter en konditionsträning eller en tävling, Duchess tycker att jag blir jättejobbig och hon fattar galopp och sticker iväg, står och studsar på stället och kastar sig när som men när vi väl tar oss förbi det jobbiga, talar samma språk och jobbar med varandra så fungerar verkligen allting!

Kan även säga att jag äntligen börjar hitta den rätta ridningen på Duchess, jag kommer ner i sadeln på ett annat sätt, jag kan rida henne på ett annat sätt och framförallt – vi kan äntligen göra skänkelvikningar igen och vi har dessutom kommit på vad problemet har varit, jätteskönt. Dagens ridpass var verkligen välbehövligt, nu ska vi hitta tillbaka dit vi en gång var och komma tillbaka tusen gånger starkare till tävlingsbanan!

09042015-IMG_0130

One thought on “Dagens dramatiska ridpass

Kommentera

