Programridning 21 maj – Duchess

LA:P1 – 57,36 %
Gårdagens programridning var jättebra för både mig och Duchess, särskilt med tanke på att vi behöver träna på att tävla. Vi var en aning för tidiga så det blev en lång framridning men Duchess kämpade på jättebra trots det, det märks verkligen hur stark hon har blivit jämfört med förr 🙂 Innan vi red igenom programmet så fick vi komma in på banan och prata med domaren, Kicki Ödman, och visa henne några skolor eftersom att det är vår största svaghet i programmet. Jag fick många bra tips och vi konstaterade att vi måste hem och träna på lösgjordheten i den högra öppnan där Duchess gärna rätar ut sig och blir för rak. Slutorna och vänster öppnorna var däremot jättefina!

Vidare till programmet – vi började jättebra med en inridning som belönades med 7 poäng, roligt med tanke på att vi nästan aldrig gör några halter från galopp. Travdelen var även väldigt bra med många 6:or och några 7:or, högra öppnan var dock inget att skryta med så den fick vi en 5 på. I skritten kände jag av att hon var trött och irriterad över flugorna och då slängde hon med huvudet. Galoppdelen var godkänd men den kan bli ännu bättre. Denna gång fick vi åtminstone till galoppfattningen från skritt som även är vår svaghet, dock bara inne på banan. I den förvända galoppen hade jag behövt ha henne mer lösgjord och vågat rida, likaså i dem enkla bytena. Jag var inte noga med övergångarna till skritt så skritten blev över tygeln och ganska tråkig och dessutom för lång, men med tanke på att Duchess haft så svårt att skritta emellan och att hon alltid fattat galopp innan mig så gjorde jag den längre med flit, bara för att ha henne med mig, galoppfattningarna var fina dock.

Överlag så känner jag mig nöjd över denna ritt, vi ska träna vidare på svagheterna från idag och när vi väl förbättrat dom så ska det nog inte vara några svårigheter att ta oss över 60 % i LA:P1an 🙂

10403397_10153940344968009_4939728326977315062_n

11078213_10153940344978009_2994854705021380226_n

11350605_10153940345958009_5705090110265979620_n

Foto: Dennis Graversen

4 thoughts on “Programridning 21 maj – Duchess

Kommentera

