Dagens hoppträning

Dagens hoppträning var jättebra för oss två och även jätterolig, särskilt med tanke på att jag äntligen fick träna för Kati, det har jag saknat! Jag red mycket för Kati och tränade för henne under mitt sista år med Flamingo och Mazarin men det var säkert ett år sedan jag tränade för henne sist, det var jättekul att få visa upp mig med Tessan för henne och få lite tips och sådant från en annan synvinkel, att variera tränare då och då är så nyttigt både för häst och ryttare.

Vi började träningen med att värma upp hästarna i alla gångarterna och Tessan var jättefin redan från början, dock föll allt på plats ju mer jag red. Varje ridpass med Tessan börjar nästan alltid med att bogen sticker ut, Tessan saknar lite bjudning och sådant men det blir bara bättre och bättre med tiden, man märker stor skillnad i början jämfört med slutet. Vi hoppade fram över små kryss och räcken och fick träna mycket lydnad och lägga volter, lägga in övergångar och sådant, jättebra med tanke på hur lyhörd Tessan blev av det.

Därefter satte vi ihop allting till en bana och hoppade den 3 gånger och desto mer vi hoppade desto bättre gick det. Tessan är en sådan häst som behöver tid på sig att komma igång, så i början blir galoppsprången en aning för långa och snabba vilket gör att sprången blir långa och oberäkneliga, man ser att jag inte alltid hänger med och så. Men därefter, när jag får ihop henne, får in bogarna och verkligen får henne i uppförsbacke så blir hon så jäkla fin – tar varje förhållning, hoppar runda och fina språng och får till en bra rytm, exakt så kändes vår sista runda för dagen.

Jag är jättenöjd över Tessan, jag har sagt det många gånger men jag säger det igen – hon är min drömhäst. Det är henne jag vill åka ut och rida varje dag, det är henne jag vill utvecklas med och det är henne jag vill spendera mina ungdomsår med. Jag kände dessutom att jag hittade en väldigt bra ridning under träningen, särskilt i den sista rundan. Kati var noga med att säga till mig så fort jag behövde mjukna i handen, vilket faktiskt var ganska ofta, och då märkte jag en stor skillnad på helheten, det blir någonting vi får träna på i fortsättningen.

tessan22maj1

tessan22maj2

Kommentera

