Den kommande månaden

Att ge upp har aldrig någonsin funnits i mina tankar, särskilt inte med Duchess, men efter gårdagens tävling kände jag att jag bara ville ge upp. Vårt år började på bästa tänkbara sätt – vi red en LA:1 på en programridning på nära 70%, varenda träning gick strålande och både Marianne och Elin tyckte att Duchess gjorde framsteg för varje gång och dessutom vann vi båda starterna på vår årsdebut på tävlingsbanan, allting kändes så bra. I Lurbo startade vi ytterligare en LA:1 och tog procentrekord och därefter startade vi vår första LA:P1 och fastän procenten inte var dem högsta så var jag så nöjd, sedan dess har jag inte varit nöjd med en enda start med Duchess. Träningarna går strålande och där och då känns det som om vi till och med skulle kunna ta ett nationellt kval, men så kommer vi till tävlingsplatsen, framridningen går strålande och inne på banan tappar vi allting och kan knappt ta oss över 60%. I Gripens hade vi en dålig dag, vilket alla har, och jag kunde se förbi det och blicka framåt, men när det går lika dåligt igen och när jag bara ser hur våra resultat sjunker och sjunker för varje tävling så är det inte roligt längre, det roliga med tävlandet är att se hur man utvecklas, inte hur man bara blir sämre och sämre.

Vår nästa start kommer inte att ske förrän om ungefär en månad, så under denna månad kommer jag att lägga ner all min tid på att vi ska rida ihop oss och verkligen hitta tillbaka till där vi var i början av året. Jag har lagt upp ett långsiktigt träningsupplägg för Duchess, och mig, inför den kommande månaden. Det hela ska börja med att Duchess ska få en mikro-vila, det vill säga skrittas och promeneras i två-tre dagar, och därefter ska vi träna, träna, träna. Jag vill komma iväg och träna ännu mer för tränare och dessutom bli ännu bättre på att rida hemma. Jag ska ha en genomtänkt plan inför varje ridpass och följa den och viktigast av allt; jag måste våga utmana mig mer hemma. Utöver det så ska vi lägga vårt fokus, under hemmapassen, på att träna lydnad. Vi ska träna på det avsuttet, uppsuttet, med hinder, utomhus, på dressyrbanan – vartsomhelst, Duchess ska ta mina hjälper och lyssna på mig, vart vi än är och i vilken situation vi än befinner oss i.

Utöver all träning med Duchess så måste jag ta tag i min egna träning, både psykiskt och fysiskt. Jag måste stärka mig psykiskt och våga utmana mig själv, jag måste kunna ta igenom problem oavsett om det är Charlotte Dujardin eller min mamma som står och tittar på och jag måste våga göra fel, annars kommer vi aldrig att kunna göra rätt. Utöver det psykiska så måste jag även ta tag i den fysiska delen, jag måste stärka upp min kropp och min kondition, det spelar ingen roll hur stark Duchess blir i kroppen eller hur bra kondition hon får, brister jag i den delen kommer jag aldrig kunna visa upp oss på bästa sätt.

DSC_0029

3 thoughts on “Den kommande månaden

  1. har samma ”problem” litar inte på min egna ridning och undviker att göra så att problemet kommer fram. Ett tag ville jag inte rida ut eftersom min ponny är väldigt het och tappade jag kontrollen utomhus kan det bli väldigt farligt. Nu är det så klart löst. för jag gav mig inte. Jag ville vinna. Idag kan jag rida ut själv 🙂 Det gäller att träna ofta på det som är svårt, obehagligt eller läskigt. Så släpper det ganska snart 🙂

  2. Alla hamnar i svackor då och då, tro mig och jag känner så väl igen mig i din situation. För två till tre år sedan var det samma sak för mig. Det gick bra på träning och framridning, men inte inne på banan. Jag fortsatte tävla på och vi utvecklades trots allt och klättrade i klasserna, men fortfarande hade jag aldrig någonsin en bra känsla inne på banan. Efter hand slutade det fungera på framridningen och nu idag har det helt plötsligt utan förvarning satt stopp även hemma på träningar.
    Mitt tips till dig är därför att låta det ta tid. Var inte rädd för att sitta hemma och träna. Vänta med att tävla tills det känns bra igen. Ge det en paus så tror jag det kommer ge med sig!
    Ett annat tips är att åka på pay & ride där ni båda kan vara mer avslappnade och det inte egentligen spelar någon roll hur det går. Du kan lägga en volt mitt i programmet om du vill, starta med spö om det känns bättre, osv.
    Lycka till! 🙂

Kommentera

